Recorded in Paranoic Abyss Studio & Monroe Sound Studio
Mixed and mastered by Arkadiusz “Aro” Jabłoński
Cover art designed by Gragoth

Released 2016-02-21
Reviewed 2016-05-10

via nocturna

Det sägs att projektet som kallar sig A.H.P. är norskt och bakom det hela står en man som kallas Gulnar, det låter ju färgglatt kan man konstatera. Against Human Plague kallas debutalbumet vilket antagligen också är vad förkortningen står för, omslaget imponerar inte och albumet beskrivs som självmordsbenägen, mörk ambiens och giftigt kallas det – Black Scar Ambient tycks vara genren enligt pressutskicket. Nåväl, vad kan jag då säga om detta album.

Svartmetall, så mycket är inte svårt att konstatera. Det kommer lite partier av mörk ambiens och så vidare, egentligen inget nytt eller världsförändrande men det är väl kanske sällan vad fans av denna genre önskar sig med tanke på att svartmetallare nog är de mest stereotypa personer jag sett och huvudmannen i detta bandet ser ut som en typisk sådan och detta låter ungefär som alla andra ambienta svartmetallband som finns. Produktionen känns grottmannamässig, väldigt billig och vrålandet är typiskt för genren och det varvas med partier som känns helt händelselösa.

Sömnigt, det är mitt första intryck. Stereotypt och förutsägbart är ett annat intryck. Jag är rädd att detta inte direkt imponerar på mig men det kanske bara är bra eftersom jag knappast kan beskrivas som en fanatiker av denna genre även om jag kan erkänna att det finns en del bra sådana band. Detta är väl inte ett av de mer intressanta banden jag hört och detta album har inte mycket som väcker mitt intresse eller gillande. Ta till exempel spår sex Decay med minuter av monotont sömnigt låtande som sedan övergår i nästa spår som är en typisk svartmetalldänga – gäsp.

Nej, inte så kul kan jag tycka och jag tror att jag får medhåll av de flesta som läser vårt webbmagasin – svartmetallare kanske inte instämmer men med tanke på vad vi brukar skriva tror jag inte att de lägger så stor vikt vid vad vi skriver ändå. Men om du nu råkar gilla gammeldags ambient svartmetall kan du säkert finna detta tilltalande, men de flesta som uppskattar hård rockmusik lär inte spela mer än någon minut av första spåret.

Label: Via Nocturna
Tre liknande band: Illness/Beherit/War
Betyg: HHHHHHH (2/7)