Evilution (2013)

Mixed & mastered by David Potvin at Dôme Studio

Released: 2015-07-03
Reviewed: 2015-07-06

unsafe.metal.pagesperso-orange.fr
mighty music

Osäkert kan det vara att inträda mörka platser, åtminstone om man är ett franskt band med kvinnlig sångare. Ett band som varit aktivt i femton år och nu släpper sitt sjunde album. En kvintett som till detta album ser tre nya bandmedlemmar, bara sångerskan Stéphanie och gitarristen Lionel som grundade bandet en gång i tiden. Det är kul hur ofta skivbolag försöker sälja sina band med vilka de råkat dela scen med, även för detta band räknas det upp en massa namn och lite band som de ska likna. Personligen bryr jag mig inte så värst mycket om den saken, det är vad bandet i fråga åstadkommit som är det viktigaste.

Detta album är tungt och rejält, lite svängigt, melodiöst, rejäl sånginsats, jag måste dock erkänna att jag inte hade en aning om att det var kvinnlig sång innan jag läste pressinformationen. Produktionen är bra, modern och sådär lagom smutsig för att fungera väl. Bra driv och energi är vad de har att erbjuda på detta album som innehåller tretton spår och knappa femtio minuters speltid. Ganska hygglig variation kan noteras på dessa tretton spår, en del är lite progressiva, andra lite enklare, varierad i tempo och stil dessutom – det utan att kännas osammanhängande. Jag måste tillstå att det är en kvalitativ produktion med bra känsla och djup.

Ganska bra album får jag nog ändå säga. Det är generellt bra låtar och bra produktion, sångaren är väl sådär och skivan känns lite för lång trots det fina drivet och energin. Jag saknar hitlåtarna, något som står ut, trots variationen känns albumet väldigt platt och jag har svårt att hitta något som griper tag i mig och också svårt att skriva något om det – det är ganska intetsägande trots att det är kompetent utfört och låtarna känns relativt välskrivna, något saknas helt enkelt.

Jag vet inte vad mer jag kan säga, det är ett ganska bra album och om du gillar de liknande banden är det väl ganska troligt att du kommer att gilla detta också. Personligen saknar jag lite spets, någon liten vässad udd som tränger sig in och gör albumet minnesvärt, det finns inget som fångar mitt intresse och även om det är bra är det också väldigt lätt att glömma bort.

Label: Mighty Music
Tre liknande band: Pantera/Machine Head/Lamb Of God