Sky Van Hoff

Produced with Sky van Hoff

Released 2015-06-12
Reviewed 2015-08-07

unleashthesky.com

cargo records

Släpp lös himlen, kallar sig denna tyska kvintett som släpper sitt andra album som sägs vara kantat av ungdomlig entusiasm och lite sådant. Enligt pressinformationen är det ett efterlängtat andra album från ett band med ett helt gäng klubbspelningar bakom sig och dessutom sålde debutalbumet i ett fyrsiffrigt antal – om det är en framgång känns det som ett ganska tydligt bevis på hur dagens skivmarknad ser ut, det är inte många band som tjänar några pengar att leva av på sin musik. YOUTH. Heter bandets andra album och som titeln antyder är det ett ungdomligt album.

Post-hardcore/post-metal eller något i den stilen, ganska modern ljudbild, tydliga refränger och element av hardcore samt metal. Bra sångare tycker jag att de har, snygg produktion, modern ljudbild. Det är kanske inte det mest varierade albumet men med tio spår och 35 minuters speltid (om man bortser från de två akustiska bonusspåren) är det inte så långt så man har inga problem att spela sig genom hela albumet. Det känns ungdomligt och välgjort, inte direkt nyskapande eller banbrytande dock och på många sätt känns det som att jag hört det förr.

Och det har varit bättre förr, det här är ett ganska bra album men inget som sticker ut. Det är ett bra album att lyssna på men kanske inte ett man spontant kommer att tänka på när man önskar ett nytt och spännande album att lyssna på. Det är ett album som visar upp ganska starka låtar men samtidigt inte ett som sticker ut eller ett som jag kommer att minnas speciellt väl. De lär säkert inte göra sina fans besvikna med detta men samtidigt är det väl tveksamt hur mycket nya fans de kommer att vinna med det – jag tror inte att det blir så många.

Som jag redan noterat så är alla spår på albumet av god kaliber, de akustiska är sämre än de övriga men de är bonusspår och avslutar albumet så dessa kan man alltid hoppa över. I övrigt tycker jag att låtarna är ganska jämnbra och att inget spår riktigt griper tag i mig. Det är helt enkelt ett bra album som dock inte riktigt lyfter till de där riktigt höga höjderna.

Label: Ivorytower/Cargo Records
Tre liknande band: Colplay/Gates/Atreyu