The Oblivion Particle (2015)

Remastered by Rich Mouser

Released 2015-11-20
Reviewed 2015-12-06

spocksbeard.com
insideout

Spock’s Beard firar sina första tjugo år med en fet dubbelskiva och DVD, tyvärr har jag inte fått se DVDn men musiken från deras kompilation har jag fått och här får vi något från alla deras tolv album samt ett helt nytt spår skrivet av Neal Morse och framfört av alla medlemmar, nuvarande som före detta och då förstås nämnda Neal Morse. Årets Oblivion Particle har också ett spår representerat men inte det jag tyckte bäst om men det kan väl egentligen sägas om alla spår men sådant är något subjektivt och man kan väl definitivt konstatera att bandet valt ett bra tvärsnitt av sin historia.

Progressiv rockmusik från tjugo års historia, imponerande snyggt remastrat, det låter riktigt bra och blir ett ganska sammanhängande album trots att låtarna kommer från diverse olika album och eror med olika sångare och så vidare. Därmed inte sagt att låtarna låter direkt lika varandra för variationen är stor mellan låtarna och allt avslutas med tjugominterseposed Falling For Forever som er en helt ny låt som sammanfattar väldigt snyggt vad detta band handlar om. Den som efterlyst en bra representation av Spock’s Beards musikaliska historia har definitivt ett spännande album att sätta tänderna i här.

Givetvis finns starka argument mot kompilationer (och livealbum) och jag kan ofta känna att de är onödiga och ofta bara tycks vara ett sätta att mjölka mer pengar av fans, tänk ELO bara för att få ett skräckexempel på överkompilerande, Spock’s Beard tillhör lyckligtvis inte den skalan av band och denna blir därför en intressant samling låtar. Jag skulle kunna säga att detta album är värt att skaffa även för den som har alla album med bandet. Jag behöver inte gå in så mycket på det gamla materialet utan fokusera på vad vi inte hört förr, Falling For Forever som är det nya spåret.

Det spåret är riktigt bra, kanske är det för att det är fräscht och lite annorlunda men jag tycker att det är det bästa spåret på denna kompilation. Det är riktigt vasst hur de kombinerar insatserna mellan de olika sångarna men också stilistiken som är Spock’s Beard i ett nötskal men samtidigt spännande och fräscht, det är ett riktigt bra spår som definitivt överglänser de historiska storheter vi får på denna samling. Och som om inte det vore nog, du får ju också en DVD men material du inte sett förr. Jag kan definitivt rekommendera denna samling, det är inte bara ett bra sätt att lära känna Spock’s Beard, det är också en schysst samling som jag tror fans kan ha mycket glädje av.

Label: InsideOut
It Bites/Karmakanic/Jolly