Nathan J. Biggs - vocals

Produced by Jouni Markkanen and directed by Ville Lipiäinen

Released 2015-03-13
Reviewed 2015-02-17

soilwork.org
nuclear blast

Svenska bandet Soilwork släpper sin första live-DVD/Blu-ray, en inspelning av en show i Helsingfors vilket titeln förstås indikerar. För er som inte känner till Soilwork så är de ett melodiöst dödsmetallband som hållit på ett bra tag nu, 1998 släppte de sitt första album och nu sjutton år senare är de så dags för den första filmen.

För er som inte känner Soilwork så är deras musik melodiös dödsmetall där de blandar vrålsång och klarsång, det finns många liknande band nuförtiden såsom Sonic Syndicate, Scar Symmetry och liknande, kanske att Soilworks ljudbild är lite bredare än nämnda liknande band med lite progressiva inslag och sådant. Musikaliskt är det ganska typisk svensk melodiös döds av den mer moderna skolan och det känns inte sådär våldsamt unikt på det sättet, de känns ganska mycket som att de gått samma väg som landsmännen i In Flames till exempel. Jag har dock ingen större kännedom om bandets historia eftersom jag hört dem mest i förbigående och aldrig tagit mig tid att lyssna på dem och nu när jag har 2000 skivor om dagen är det inte troligt att jag kan sätta mig in i deras album ordentligt. Hursomhelst, jag har hört alla deras skivor någon eller några gånger så jag känner igen låtarna.

Låtarna som är bra inspelade, ljudbilden är väldigt snygg och bandets musikaliska framträdande gör definitivt bandet rättvisa – åtminstone inspelningen av detsamma. Bra drag i låtarna men jag tycker att det ofta förekommer lite väl långa mellanrum mellan flera av låtarna vilket sänker tempot och dynamiken blir lite lidande, lite för mycket mellansnack, speciellt i slutet när sångaren snackar om live DVDs och sådant under flera minuter – det finns definitivt utrymme att klippa lite i snacket och allt det där för det tappas lite tempo och om det är lika på skivorna som på filmen så blir det väldigt trögflytande på sina ställen. Synd för jag tycker i många fall att de låter bättre i låtarna här än de gör på många av skivorna.

Filmen känns lite statisk, många liknande vinklar och klippningen är lite för långsam och ointressant för att göra det riktigt intressant. Lite tråkig färgsättning också, jag hade velat se lite mer intressant och färgsprakande foto, men det är förstås en personlig preferens. Med dagens teknik finns det dock väldigt intressanta möjligheter att skapa intressanta livefilmer men de faller lite i samma fälla som de flesta som släpper sådana och det blir för mig ganska likgiltigt mot slutet, det är bra låtar och jag gillar att lyssna på det men det kanske inte är lika kul att titta på det.

Bonusmaterialet är bättre, då man lär känna bandet och får lite bakgrundshistorier vilket känns betydligt roligare än att se själva showen. Det är märkligt hur många nya filmer som känns på det sättet, kanske blir det bara smidigare när det är lite mindre prestige och enklare att regissera. Den korta historien genom bandets karriär är väldigt rolig och värd att titta på så DVDn är rätt kul ändå även om jag kanske inte är överdrivet lyriskt över vad jag får här.

För er som gillar Soilwork är det ett måste, för er som är mer löst intresserade av bandets musik måste jag nog ändå säga att det finns bättre saker att spendera pengar och tid på. Därför blir mitt slutgiltiga omdöme att det är en ganska bra skiva med riktigt bra musik som dock skulle kunnat ha lite bättre driv och vara lite bättre filmad.

Label: Nuclear Blast
Tre liknande band: Sonic Syndicate/
Scar Symmetry/In Flames