Andy Jung - Engineering
Rolf Munkes - Co-producer, Mixing, Mastering

Released 2015-10-16
Reviewed 2015-11-17

scavanger.de
7hard

Tyska (felstavade) asätare kommer med sitt tredje album Rise of the Scarab. Ett album med hyfsat snyggt skivomslag från en kvintett som bildades redan 2003 men första albumet såg dagens ljus först 2010. Egentligen bildades de 2001 som ett coverband, jag vet inte vilka band de gjorde covers på men jag tror att om jag gissar på ett brittiskt band så har jag nog inte fel. Och dessa nämns också av bandet i sin beskrivning på diverse platser, även om de tycks ogilla att skriva och ge info på engelska.

Musikaliskt är det traditionell heavy metal och inget nytt, tydliga refränger, gitarrsolon, riff och kraftackord, ungefär vad man kan förvänta sig. Väldigt likt ett band som kallar sig Iron Maiden, sångaren påminner inte så lite om Bruce Dickinson och det är väl kanske bara den galopperande basen som saknas. Tidstypisk produktion och egentligen ingenting som sticker ut från mängden när det gäller ljudbilden, variationen är också ungefär som man kan förvänta sig från ett band i heavy metal-genren. Dock tycker jag nog att de förtjänar en hel del klagomål på den långa speltiden, 67 minuter är inte bara väl tilltaget – det är alldeles för långt för ett album i denna stil.

Bra låtar, bra ljud, skönt driv, det är ett ganska bra album. Det är för långt och det är inte tillräckligt intressant ur ett kreativt perspektiv för att verkligen glänsa men jag kan inte så något större fel på albumet. Det är ett solitt heavy metal-album, fans av genren får i det precis vad de kan förvänta sig och vi vet ju alla att det är precis vad heavy metal-fans tycker om – överraskningar är bara av ondo. Så för den som är heavy metal-fan finns det nog inget att klaga på.

För mig som recensent finns det dock som sagt lite, den långa speltiden och bristen på eget uttryck är vad jag främst kommer att tänka på. Ingen av låtarna sticker direkt ut som spår med hitpotential vilket gör att albumet känns lite jämntjockt på grund av den långa speltiden. Dock tycker jag att det är ett schysst album, relativt underhållande och välgjort, ett solitt album för den som uppskattar heavy metal.

Label: 7Hard
Tre liknande band: Iron Maiden/Judas Priest/Bruce Dickinson