Decisive (2011)
Messiah Complex (2012)

Released 2015-10-02
Reviewed 2015-11-25

sabertiger.net
cleopatra records

サーベル・タイガー Saberu Taiga, ett japanskt band från Sapporo – kanske Japans mest kända hårdrock-/metalband med nio album på sitt samvete. De låter oss nu ta del av deras finaste låtar ur deras långa historia som sträcker sig så långt tillbaka som 1981. Sedan 1981 släppte de åtta demos och ett par EPs, första albumet kom 1992 och sedan dess har åtta ytterligare album alltså sett dagens ljus. Nu får vi dussinet av deras bästa låtar på en trevlig samling med låtar från tre av deras bästa album.

Musikaliskt är det hårdrock av den Japanska skolan, ni som hört band som Concerto Moon, Double Dealer eller för den del Lightning som nyligen släppte ett album som kan ni föreställa er hur det låter. Det hörs att det är ett kompetent band med lång erfarenhet då produktionen håller hög klass, sångaren är ganska vass på engelska med den där lite hesa Japanska undertonen och det är tung heavy metal och klassiskt Japanskt får vi också lite Japansk-engelsk blandning på albumets avslutande spår. Ganska långt album i tid sett men det är också ganska varierat och väl framfört med rejäl pondus och tyngd.

Jag har hört en del Japansk musik genom mina år som recensent, det är kanske inte direkt det jag hör mest men jag har hört tillräckligt mycket för att ha en generell uppfattning om det som når den internationella scenen och där måste jag säga att Saber Tiger är det bästa bandet jag hört och eftersom de kanske inte direkt är superkända internationellt kan jag tycka att denna kompilation tjänar ett syfte och kan vara väl investerade pengar. Det är faktiskt riktigt bra, underhållande album med många riktigt bra låtar, bra tyngd och energi och det där lite skönt exotiskt avlägsna som ett band från en udda plats kan åstadkomma. Jag kan varmt rekommendera att ni tar er en närmare titt på detta album för att det är riktigt bra.

Avslutande spåret där de sjunger på japanska (med lite engelska delar) är riktigt bra, kanske albumets största behållning men även det första spåret är riktigt vasst och lockar till fortsatt lyssnande. Ett snyggt sätt att celebrera bandets första 35 år som det blir nästa år – tänk att det gått så lång tid sedan 1981. Så för er som gillar tungmetall och er som vill ha något lite mer exotiskt än det tyska och brittiska kan jag varmt rekommendera att ni tar er en titt på Saber Tiger och varför inte då denna sabeltandade samlingsskiva som lätt hugger tag i lyssnaren och fastnar i dennes medvetande. 素晴らしいアルバム!

Label: Cleopatra Records
Tre liknande band: Concerto Moon/Double Dealer/Lightning