Produced by IAM
Engineered and Mixed by Dan Whittemore - Swagger Studios (Los Angeles, CA)
Mastered by Pete Lyman - Infrasonic Studios (Los Angeles, CA)

Released 2015-09-10
Reviewed 2015-09-30

quorbackstage.com

Quor är ett amerikanskt band vars namn har sitt ursprung i en trasig skylt sedd av gitarrist Corn en dimmig kvällstur. Bandet tänkte från början kalla sig We are Going to be Awesome som istället blev titeln på deras debut-EP från 2013. Nu kommer deras andra EP Human Paradigm som kan fås i en deluxe-utgåva som innehåller både Human Paradigm och debuten, det är den jag recenserar nu. Denna deluxe-variant blir som ett album för trion från San Diego som enligt den som promotar dem hoppas kunna bli uppmärksammade även i Sverige. Vi ger dem i alla fall lite uppmärksamhet nu.

Musikaliskt handlar det om svintung modern hårdrock, tunga riff och rejäl sånginsats är vad vi får. Det som slår mig är vilken stark ljudkuliss de sätter upp på detta album, och också hur snyggt producerat albumet är – väldigt väl nyanserat i sina lager. Jag kallar det för ett album även om det är två EPs men för mig sitter de ihop som en enhet så jag bedömer det på ett sådant sätt. Det känns enhetligt trots att det är två skivsläpp separerat med ett par år som jag lyssnar på, kanske var tanken att de skulle sätta ihop allt till ett album som detta. Jag rekommenderar starkt att man kör på lyxvarianten för den nya EPn ensam känns kort, nästan som att man saknar något. Sången är bra för övrigt, och låmaterialet har ett stort djup och bra dynamik vilket gör att man gärna kan spela albumet om och om igen.

Bra som fan är det, bra driv, bra energi och kraft. Det finns även ett bra djup och kvalitativt musicerande men också ett låtskrivande som känns starkt och relativt individuellt. Visst, det är kanske inte överdrivet unikt men Quor känns inte heller som vilket dussinband som helst, detta är riktigt bra och riktigt underhållande och även om det stilistiskt är ganska amerikansk hårdrock så tilltalar det säkerligen fler än de som bara tilltalas av den typiska amerikanska hårdrocken. Tummen upp för trion från San Diego, de har lyckats synnerligen väl med detta alster. Självklart kan vi bara nu hoppas på att få se ett spännande album från dem, men dessa två EP-skivor sammansatta ger dem ändå en riktigt bra plattform att jobba vidare från. Jag kan varmt rekommendera att ni tittar närmare på detta album, det är väldigt bra.

Alla spår på deluxe-varianten är bra men kanske att titelspåret Human Paradigm är lite bättre än de övriga, dock gillar jag alla spår och vill inte avfärda något. Faktum är att man får leta ordentligt om man vill hitta några svagheter med detta förträffliga album – som jag anser att ni bör titta närmare på. Om de kommer att slå i Sverige kan jag inte svara på men de har definitivt de musikaliska förutsättningarna för att göra det, men tyvärr handlar det ju inte bara om det – men ni som gillar tung och rejäl hårdrock bör inte missa detta förträffliga album.

Tre liknande band: System Of A Down/Dead City Ruins/Downspirit