Artwork by Laurent Güdel
Photographs by Michal Florence Schorro

Released 2015-04-17
Reviewed 2015-04-08

oltenband.com
hummus records

Schweizarna i Ølten fortsätter med lite udda skivomslag, de släpper nu sitt andra alster som följer deras förträffliga självbetitlade debutalster. Mode kallas deras nya album men låt er inte luras av titeln för de följer knappast något traditionellt musikaliskt mode, deras musik trampar inte på de mest nedtrampade stigarna utan de tar lite mer vågade vägar framåt. Jag tycker att de var riktigt spännande på debut-EPn, denna gång sägs det också vara en EP de givit ut men speltiden är hela 40 minuter så frågan är väl egentligen om det inte är ett album men å andra sidan är sådana beteckningar egentligen mer av akademisk betydelse.

Större, tyngre, mer högljudd, mer Ølten än tidigare sägs det, instrumentalt är det i alla fall. Sludge tror jag nog att många brukar benämna musik som detta, kanske post-metal/-hardcore är genrenamn som passar – det brukar användas lite här och var när liknande musik ska beskrivas. Det finns lite sång på albumet men en övervägande majoritet handlar bara om instrumentalmusik, ofta i lågt tempo och med en dramatisk känsla. De lyckas skapa drama i lite av monotoni och de bygger upp en väldigt fin dramatisk känsla i sin musik, jag tycker dock att det inte är lika dynamiskt som senast och känns lite mer polerat om man nu ska jämföra med hur det lät senast det begav sig.

Det är en väl genomförd, väl komponerad och bra skiva. Dock skulle jag vilja beskriva den som lite för mycket av en för identisk uppföljare som inte tar ett tillräckligt starkt avsteg från senaste albumet. Det är bra men det har inte samma känsla av nytänkande och drama som deras självbetitlade debut och det blir hela tiden för enkelt att dra jämförelser med deras tidigare alster och står kanske inte riktigt lika starkt på sina egna ben som debuten. Men om du gillar debuten kommer du definitivt att finna detta korta album både underhållande och väl värt att spendera lite tid lyssnandes på. Frågan är bara vilken relevans detta album egentligen har, jag tror nog att Ølten hade tjänat på att skapa något som var ett lite större avsteg från sitt första alster.

Underhållande litet album, kul att lyssna på och allt det där men inte tillräckligt bra för att ta sig ur skuggan deras tidigare album kastar och de tar inte tillräckligt mycket avsteg och avstånd från vad de gjorde senast för att det ska kännas riktigt relevant. Ølten har definitivt vad som krävs för att bli ett riktigt intressant band, de har redan visat det en gång och detta album har definitivt tillräckligt med positiva aspekter för att underhålla en stund men samtidigt är det lite av en besvikelse för att de bara spelar ut samma kort som de gjorde senast det begav sig – det var lite mer spännande då.

Label: Hummus Records
Tre liknande band: Cult of Luna/Neurosis/Bongripper