Recorded by Nethertale.
Mixed and mastered by Danimah
artwork by Veronica Haru

Released 2015-05-04
Reviewed 2015-09-18

suspiria records

Bandet Nethertale föddes ur bandet Big Chocolate när två av deras medlemmar lämnade bandet och de resterade slog sina påsar ihop med några andra filurer. Detta är bandets debutalster och är en tematisk skapelse som bygger på en historia skriven av sångare Jabo Garcia, baserat på en roman han arbetar med att färdigställa sägs det. Bandet härstammar från Spanien och omslaget på deras första album ser inte sådär våldsamt spännande ut men konstverket är snyggt gjort.

Melodiös dödsmetall av den lite äldre skolans stilistik är vad det handlar om, väldigt mörk guttural sångstil har de. Det är inte direkt som att de bryter ny mark stilistisk utan de element som man brukar höra i lite mer traditionell dödsmetall finns även på detta album. Det låter välbekant för någon som är lite bevandrad i genrens musik. Det är också ett väldigt långt album och hade det inte stått att det var konceptuellt hade jag inte haft den aning om att det fanns ett tema i lyriken. Sången är inte speciellt väl artikulerad heller så det är lite svårt att uttyda ord och fraser. Albumet är inte bara långt utan det saknar en del variation och jag tror att de flesta som lyssnar på detta album kommer att tycka att det känns långt.

Produktionen övertygar väl inte direkt heller, det står inte ut på någon front och ju mer jag lyssnar desto svårare har jag att uppskatta vad jag hör. Det saknas djup, driv och energi, det känns lite sömnigt och ointressant. Jag är inte imponerad, inte det minsta faktiskt. Det här känns som en tråkig stereotyp som inte är på väg någonstans, jag har svårt att se vad bandet verkligen vill åstadkomma med detta album eftersom det inte erbjuder något vi inte hört gjort bättre förr. Kanske är det ett problem i och med att det är bandets första album och kanske är de kapabla till att göra mer än de gjort på detta album, detta album känns dock ganska lätt att avfärda men jag kommer inte att avfärda bandet ännu.

Kanske för fans av lite mer traditionell dödsmetall, det är relativt melodiöst men det är för långt och det saknas låtmaterialet för att det ska nå hela vägen. Deras tron står verkligen djupt nere i avgrunden och de behöver nog hitta väldigt mycket positiva egenskaper för att hitta en bättre positionerad tron i framtiden, detta album dumpar åtminstone jag på samma ställe som skallen på omslaget.

Label: Suspiria Records
Tre liknande band: Big Chocolate/Aetherian/Enthrone the Unborn
Betyg: HHHHHHH (2/7)