All songs arranged by Lightgestalt
Recorded with Victor Smolski and sound engineer Martin Buchwalter at Gernhart Sudio in Troisdorf, Germany

Released 2015-04-03
Reviewed 2015-03-16

lichtgestalt.biz

danse macabre

Den tyska ljusgestalten är tillbaka med ett nytt album, sitt första album. Förra året recenserade jag deras trespårs-EP som innehöll tre av de tolv spåren som vi får på detta album. Omslaget påminner lite om, eller väldigt mycket om det vi fick på EPn. Jag skrev då att det tycktes som att Lightgestalt hade ett intressant album i görningen, och detta är albumet vi fick och det har fått namnet Motorenherz. Så vad ska vi säga om denna kvartett och deras musik? Deras debut-EP stannade på klubbtopplistorna i Tyskland i tio veckor så det kanske finns potential för kommersiell succé men vad ska vi då säga om det musikaliska?

De sjunger på tyska, det märker man direkt. Melodiös hårdrock, mycket syntar, oftast går det i midtempo, inget konstigt utan ganska raka låtar med tydliga refränger och melodier. Bra sångare och snygg produktion kan man ganska snart konstatera att de har, ljudbilden är väldigt bra tycker jag och ni som hört landsmännen i Nachtgeschrei, Letzte Instanz eller Lacrimosa kan föreställa sig ungefär hur det låter. Inte jättestor variation och 51 minuters speltid är vad vi får på detta album som jag ändå trots en ganska liten variation bör hålla en lyssnare intresserad hela vägen från start till mål.

Väldigt bra album måste jag konstatera, visst är det väl inget som sticker ut våldsamt mycket men det har många intressant element och väldigt bra låtar. Jag gillar det jag hör och de har definitivt knåpat ihop ett väldigt trevligt album som känns väl värt att lyssna på och det tåls definitivt att sträcklyssnas på för den önskar det. Och de svagheter man stöter på är få och man kan ha överseende med dessa då den generella kvalitén är väldigt hög, visst kan man anmärka på det inte är speciellt unikt och så men samtidigt är det fräscht nog för att inte kännas uttjatat.

Det finns ett dussin bra låtar på detta album, och albumet som helhet tilltalar nog de flesta förutom kanske de som gillar riktigt våldsamt hård metall. Det finns ett par spår som sticker ut, inledande Entfessele den Sturm som vi också hörde på EPn är riktigt bra och underhållande. Motorenherz, titelspåret som vi också hörde på EPn är en annan höjdare och jag gillar Energie som kommer mot slutet av albumet – faktum är att jag gillar hela albumet och för er som gillar musik på tyska med sköna syntar och melodier borde det vara ett givet val.

Label: Danse Macabre/GerMusica
Tre liknande band: Letzte Instanz/Nachtgeschrei/Lacrimosa