1980 - Ready To Kill

Produced by Shorty and Vanne

Released 2015-05-21
Reviewed 2015-06-09

4-killer.be

mausoleum

Belgiska bandet Killer firar 35 år med ett nytt album, ett album med hårtslående hårdrock/metal som enligt pressinformationen inte kan bli bättre än så här. En trio musiker som varit med ett tag och har en del framgångar på sitt konto, de spelade framför fanskaror större än 10000 personer och så vidare. Mycket har förstås hänt sedan dess, grungens intåg var negativ för bandet och deras aktivitet var inte så hög under nittiotalet, tidigt 2000-tal släppte de två album, det senaste 2005. Det är ett tag sedan vi hörde från bandet senast men nu är de alltså tillbaka med sitt sjunde album, Monsters of Rock.

Traditionell hårdrock/heavy metal, rakt på sak med starka riff och tydliga refränger. Inget banbrytande direkt, många låtar på albumet, inte så våldsamt stor variation och 68 minuters speltid – det är definitivt ett lite långt album. Modern produktion, ljudbilden är snygg för ett heavy metal-album men knappast något som går till världshistorien. Inte speciellt unikt om jag säger så – det känns ganska mycket som man hört det förr och om stilen finns det egentligen inte speciellt mycket att säga, ganska standard om jag säger så.

Hyfsat på många sätt, låtarna är ganska sköna, sångaren är helt okej och vi får ett album som jag tror kan tilltala fans av genren. Jag är mer tveksam till hur det kan ses på av en mer generell publik, frågan är om ännu ett ganska typiskt hårdrocksalbum kan tilltala en sådan generell publik, jag ställer mig ganska tveksam till det. Det är inte tillräckligt intressant för att nå fram till en bredare publik, det låter för mycket som en stereotyp mall av en genre som är extremt välfylld med band som låter mer eller mindre som detta band och detta album.

Titelspåret är ganska bra, det är åtminstone lätt att ta till sig. Annars vet jag inte, det är ett album som går lite in genom ena örat och ut genom det andra och som aldrig stannar till på vägen. När man kallar ett album Monsters of Rock bör man se till att göra ett riktigt monsteralbum, detta känns mer som att det lovar väldigt mycket men levererar väldigt lite. Så vad ska jag säga om denna belgiska trios sjunde album? Om du gillar standardiserad hårdrock/heavy metal så är detta säkert ett album väl värt att kolla upp, om du vill ha något nytt som du inte hört förr finns det definitivt alternativ som är mycket bättre. Inte så kul helt enkelt.

Label: Mausoleum Records
Tre liknande band: Van Camp/Motörhead/Saxon