2015 I Tension (EP)

Artwork by Caitlin Hackett

Released 2015-04-24
Reviewed 2015-04-21

implodeofficial.com

cramada

Implode är ett kul och implosivt bandnamn, ett band från Sverige som i och med sitt album I of Everything har gjort två album. Detta album har föregåtts av fyra EPs som sammansatta bildar sI of Everything och fyndigt nog sätts dessa EP-skivors omslag ihop till omslaget på detta album – ett riktigt snyggt skivomslag ska tilläggas och det kanske faktiskt är betydligt mer intressant än skivan som helhet. Men låt oss inte gå händelserna i förväg, det är trots allt ett album som ska analyseras och recenseras innan vi säger något om den saken.

Musikaliskt är det melodiös dödsmetall med väldigt klara snygga melodier som kontrasterar starkt mot en ganska rå dödsmetall, jag gillar speciellt drivet i sånginsatsen som har riktigt skön känsla. Det är bra kraft och energi i albumet som helhet, ganska stort djup kan också återfinnas i de tretton låtarna. Det är sammansatt av fyra EP-skivor och känslan som ges är att det är en historia som berättas i fyra kapitel, således bjuds vi på en ganska god variation på albumet som har en speltid på 48 minuter. Det är ett riktigt snyggt producerat album, nästan lika snyggt producerat som det är snyggt omslaget – kvalitativ dödsmetall är precis vad det är.

Ett av de bättre albumen jag hört i denna genre, bra driv och energi och snygga melodier där kraft och skönhet på något sätt möts i en nästan perfekt harmoni. Jag gillar det skarpt, dock tror jag att det kan vara ett album som bara tilltalar viss publik, kanske är det lite för melodiöst för dödsmetallpuritanerna och kanske lite för aggressivt för melodödsfansen, det är ett album som står lite emellan två världar, något som kanske kan vara till nackdel för dem. Dock ska vi inte ta något sådant för givet med tanke på att åtminstone jag tycker att det är ett väldigt bra album och kan skarpt rekommendera det till sådana som delar min musiksmak när det gäller den tyngre delen av metallspektrat.

I of Everything är en dödsmetallhöjdare och för er som faktiskt vill ha en fysisk skiva istället för de digitala EP:arna som föregått detta album är det en perfekt skiva att ha, den har både snyggt omslag och snygg musik. Det finns väl egentligen ingenting att klaga på när det gäller detta album, kanske att det är lite långt och det inte gjort något om det varit aningen kortare. Jag tycker att inledningen är vassast och att det tappar något mot slutet men det är inget större problem utan mer överanalyserande av ett album utan några direkta svagheter. I of Everything är ett varmt rekommenderat album som jag tycker att ni ska titta närmare på om ni gillar dödsmetall av det lite mer melodiösa slaget.

Label: Cramada
Tre liknande band: The Crown/Soils of Fate/Twilight of The Gods