Claudia Layline - Vocals

Mastered by Mika Jussila

Released 2015-06-09
Reviewed 2015-06-30

hollowhaze.com

scarlet records

Ett av de hårdast arbetande Europeiska heavy metal-banden sägs det i e-postmeddelandet som medförde detta album. De minns försvunna tider, de är ett italienskt band, de släpper med detta album sitt sjätte album – ett album där de bjuder på så mycket som fem sångare och ett dussin låtar. Om man tittar på det snygga skivomslaget kan man tänka sig att de hittar en del inspiration i Stargates universum, känns som att det finns vissa referenser där och även i en del låttexter finns samma känsla – det behöver dock inte betyda att det är så. Senast det begav sig hade de Fabio Lione bakom mikrofonen, nu är det några andra välkända namn som står för den saken, vi får hoppas att de även utvecklats stilistiskt för senast tycker jag att de var ganska ordinära.

Modern, snyggt producerad power metal med olika sångare är vad vi får på detta album. Mycket fräschare ljudbild än det förra albumet, det är ett album med stort djup och dramatisk känsla – det har en del forntida Egyptiska referenser men också lite känsla av science-fiction. Bra variation tack vare en variation av sångare, inte så tungt och på många sätt är det inte speciellt unikt, det är inte speciellt ordinärt heller – det har gjort något ganska typiskt för genren och givit det en ganska unik känsla, jag tycker att de skapat ett ljudlandskap som känns ganska intressant och dramatiskt. Stilistiskt är det ett stort steg framåt i jämförelse med senast och tack vare bra variation och musikalisk dramatik kan jag tycka att de borde kunna hålla intresset uppe hos lyssnaren under hela den 53 minuter långa speltiden.

Det är ett väldigt bra album, power metal brukar oftast kunna vara bra men det är inte speciellt ofta något som känns överdrivet fräscht och intressant i ett längre perspektiv. Detta album kanske inte är det mest nyskapande men greppet att bjuda in flera sångare är bra och att de sedan kombinerar detta med högklassiga låtar gör ju inte direkt saken sämre – Memories of an Ancient Time är ett av de bättre albumen jag hört i genren på senare tiden. Om ni beskriver er som fanatiker av power metal-genren kan jag nog tillstå att detta är ett av de mer intressanta albumen ni kan hitta, åtminstone om ni söker något som släppts under det senaste året. Jag kan faktiskt inte hitta några direkta svagheter, den enda är väl att de inte direkt bryter någon anmärkningsvärt ny mark men eftersom de inte trampar i de mest upptrampade stigarna kan man inte anmärka för mycket på det heller – så nästan felfritt.

Det finns en hög med bra låtar på detta album, tolv för att vara exakt. Några står dock ut lite mer än de andra som An Ancient Story, Night is Calling och Gate to Eternity – det är låtar som sätter sig i medvetandet och som troligen gör att jag inte kommer att radera denna skiva från musikprogrammet eller kasta bort alla filer för att spara hårddiskutrymme, detta är en skiva jag nog kommer att återvända till lite då och då och det är något som verkligen inte kan sägas om många album som dimper ner i min e-brevlåda.

De fem sångarna håller alla god klass och musikaliskt måste jag tillstå att bandet i sig också har utvecklats enormt mycket sedan det senaste albumet. Det är väl värt att sätta tänderna i detta album och jag hoppas att bandet fortsätter på denna väg de slagit in på med detta album som jag varmt kan rekommendera till alla våra läsare.

Label: Scarlet Records
Black Sabbath/Sound Storm/Holy Knights