Cover art by Mads Hindhede Svanegaard
Photo by Sabine Nesheim

Released 2015-07-03
Reviewed 2015-11-02

grumpynators.dk
target

”Ett nytt musikaliskt fenomen” så beskrivs danska bandet Grumpynators i mailet som innehåller deras debutalbum Wonderlan – det kallas tydligen Motorbilly, en blandning mellan rockabilly, hårdrock och metal. Nya fantasifulla idéer är alltid kul men det är lustigt hur ofta dessa endast är i namn och inte innehåll, Grumpynators har åtminstone ett ganska kul skivomslag. De har släppt ett par digitala EPs innan detta album och de har turnerat med kända band som till exempel Volbeat, om man nu bryr sig om sådant.

Kvartettens musik är svängig, går rakt på sak, med inslag av traditionell heavy metal och rockabilly. Det är medryckande, ganska rejält och med bra driv och ganska bra sångare. Det är inte direkt musik som känns unik, på många sätt är det ganska förutsägbart men det är snyggt producerat och väl framfört så det finns definitivt mycket positivt att säga om det också. Bra driv och energi, tillika bra variation och inte så lång speltid. Jag tror att det säkert kan vara intressant för en ganska bred publik, det är musik som är lätt att ta till sig och som troligen inte skrämmer bort någon med ondsinta inslag. Jag tycker nog att man kan beskriva det som en kvalitetsproduktion.

Ett ganska bra album dessutom, synd bara att det aldrig riktigt lyfter. Kanske är det lite för mycket rockabilly och för lite metal, kanske är det tvärtom. Ibland känns det som något av en halvmesyr, något som är varken eller. Det är ett gott försök men för min del tycker jag inte att det når hela vägen fram. Därmed inte sagt att jag tar fram sågen ur ett skjul någonstans, det är ett ganska underhållande album att lyssna på och om man inte fokuserar för mycket på det och har det i bakgrunden finns det inte mycket att anmärka på. Inga direkt svaga spår heller, det är lätt att ta till sig men också ganska lätt att tröttna på – det är albumets största brist.

Ingen av låtarna står ut för mig, vare sig positivt eller negativt, det är helt enkelt ett schysst album som kanske aldrig riktigt lyfter hela vägen. Dock ska jag tillstå att idén är bra och har potential, framgång är ofta en fråga om detaljer och med tanke på vilka recensioner som citeras i pressutskicket tycker recensenterna (mig inkluderad) lite olika. Jag kan bara konstatera att detta är ett helt okej album, men knappast ett som förändrar musikhistorien.

Label: Target Records
Tre liknande band: Social Distortion/Metallica/Johnny Cash