Artwork by Plastic Kid aka. Jakob Printzlau

Released 2015-09-19
Reviewed 2015-09-07

Artikel om Evra

evraband.com
prime collective

En dansk kvintett ljusbärare släpper sitt debutalbum, ett album där de tagit hjälp av välbekanta namn när det gäller både produktion och visuellt utförande. Det är en ambitiös kvintett vi har att göra med när vi ser efter vad som döljer sig bakom namnet Evra och deras mål är att skapa sig ett namn både på hemmaplan i Danmark och internationellt. Bandet har bara funnits i två år men har redan börjat bygga sig ett rykte som ett starkt och vilt liveband och fått fina liverecensioner från en del internetmedia. Men albumet Lightbearer då, det som ska bära deras liveshower, vad handlar det om?

Evra försöker kombinera två genrer som vunnit både respekt och popularitet på senare år (skivbolagets ord):  Stoner-rock och hardcore. Det är väl kanske inte en så dålig beskrivning för de tunga stoner-riffen är en tydligt genomgående tråd i detta album, precis som hardcoresången och energin – det är ganska klämkäckt, tungt och robust på samma gång. Det är också enkelt och rakt på sak med bra driv och energi, ljudbilden är snygg och sådär lagom opolerad som det bör vara när man kombinerar genrer som de tidigare nämnda. Hygglig variation över nio låtar och en halvtimme musik.

Om jag snabbt ska ta det negativa först, sången är inte speciellt bra – den känns ganska ordinär för hardcoremusik. Det är väl egentligen det enda negativa jag har att säga om ett album som jag tycker är riktigt bra. De fusionerar de två nämnda stilarna till något eget och intressant, Evra påminner om en hel drös med band men låter inte direkt som något – deras musik är fräsch och spännande. Riktigt välgjort och riktigt kul att lyssna på, definitivt ett album att rekommendera – om än med viss reservation för ganska tråkig sånginsats. Tänk om de haft en riktigt bra sånginsats också, då hade detta album glänst än mer än det redan gör.

Titelspåret är min höjdpunkt på detta album, det är ett riktigt bra och underhållande spår men jag kan inte säga att jag inte gillar resten av albumet för det är riktigt jävla grymt. Det är så här man vill att hardcore ska låta, med bra energi, driv och attityd – men också individuellt tänkande och egen personlighet. Evra träffar väldigt rätt med sitt debutalbum och om deras liveframträdanden är så bra som skivbolaget vill göra gällande finns det ingen anledning att tro att detta band inte skulle ha förutsättningarna att lyckas väl. Dock hänger inte allt på den egna kvalitén utan också på hur väl man säljer sin produkt, men om Evra är hälften så mycket affärsmän och marknadsförare som de är musikaliska kreatörer och artister kommer de att bli väldigt stora.

Label: Prime Collective
Tre liknande band: Every Time I Die/Cancer Bats
/Gallows