Kristian - drums

Produced by Jacob Hansen at Hansen Studios
Artwork by Alduane Maño

Released 2015-08-03
Reviewed 2015-07-30

prime collective

Dagis för Jedi, en plats där bland andra Darth Vader påbörjade sin karriär och bana som svartklädd person i mask. Också Luke Skywalker och Yoda förstås så vi börjar med det sämsta först precis som denna danska kvartett med sin första EP. Det kan bara bli bättre härifrån tycks de indikera med titeln på denna debut men de ska väl inte nedvärdera sig på det sättet utan att först granskas av det heliga webbmagasinet.

Punkrock med ett underhållande skivomslag, punkrock av det modernare slaget med snygg produktion och en ljudbild som kanske nästan drar dem i riktning mot metal. Det är snabbt och rakt på sak, påminner en del om skatepunkare och den typen av musik. Hyfsat bra sångare som lyfter låtarna väl, kort och koncist med fyra låtar om femton minuter, alla med bra driv och energi. Kanske lite långa för att vara punklåtar men man kanske ska använda epitetet pop punk som skivbolaget gör.

Inte så mycket substans egentligen och det känns som man bara spelar igenom det utan att ta så mycket notis, vilket kanske inte är helt sant eftersom jag tycker att detta är en skön liten produktion med bra låtar och den känns som att den tar slut alldeles för fort men går gärna bra att spela två gånger om man vill ha lite mer att sätta tänderna i. Egentligen är det väl svårt att säga så värst mycket mer om detta band, det känns som att Worst Things First är en bra presentation men man vill ha mer än bara fyra låtar och en kvarts speltid och om jag får välja så skulle jag vänta på ett album snarare än att ta mig an denna EP som känns för kort för att komma in i.

Alla låtar är väldigt bra punklåtar med bra driv, bra energi och bra melodier. De har en väldigt mogen framtoning och känns som ett väldigt intressant band, jag önskar dock att de hade hoppat över EPn och gjort ett album istället.

Label: Prime Collective
Liknande band: Millencolin/The Wonder Years/Four Year Strong