Signal Fire (2013)
In Between the Noise (2014)

Released 2015-03-27
Reviewed 2015-03-15

danreed.com
aorheaven

Dan Reed bjuder på ett nytt album, en man som släppt ett par album och ett akustiskt album tidigare som soloartist. Detta är hans tredje studioalbum under namnet Dan Reed och det är ett som tar en titt på den mörkare sidan av mänskligheten och sökandet efter ljus och mening i tillvaron – han kan ju gärna upplysa mig om han hittar något i sitt sökande. Under Dan Reed Network, hans tidigare band, har Dan sålt över två miljoner skivor så helt oäven kan han ju inte vara när det gäller att skapa intresseväckande musik. Han ska ha slagit sig samman med sina vanliga kumpaner för detta album som har ett inte alltför intressant skivomslag.

Musikaliskt är det mjukrock, ganska odramatisk sådan med medryckande refränger och sköna melodier. Dan Reed har en skön röst som passar in i det musikaliska han bjuder på, snyggt producerat dessutom. Inte så mycket djup i det musikaliska och variationen kunde ha varit lite större, dessutom har han slagit på lite väl stort med över en timme musik. Det påminner om Mark Spiros album som jag recenserade för något år sedan men utan den där sista spetsen i låtarna och risken med ett album som detta är att det kan drunkna i huvudfåran då det inte handlar om hitbetonade låtar utan om lite mer tillbakadragen musik. Välgjort är det dock och fans av genren bör kanske undersöka det.

Jag vet inte riktigt men jag tycker att det är en stunds behaglig förstörelse men knappast ett album som ger ett bestående intryck. Och varför? Det kanske du frågar men det beror på flera saker, bristen på en tydlig hitlåt är ett problem men det finns andra saker som att det inte har något som får det att stå ut från allt annat som släpps inom den melodiösa rockmusiken. Men visst, det är inte dåligt på något sätt och den som köper albumet lär nog inte bli överdrivet besviken, eftersom det ändå är ganska bra.

Tretton spår finns på albumet, det tar en timme att ta sig igenom och bland dessa tretton spår hittar jag ingenting som står ut överdrivet mycket. Jag har inget favoritspår på albumet som håller en jämn musikalisk kvalité från start till mål, dock kanske man kan tycka att det blir ett lite väl långt album och åtminstone jag tröttnar ganska ordentligt mot slutet. Så det är ett okej album men lite för anonymt och lite för långt för att nå de lite högre höjderna på vår betygsskala.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: DRN/Mark Spiro/Bad Company