Philip Hansen - Drums

Recorded at CB Studios with Christian Bonde
Mastered by Alan Douches

Released 2015-02-09
Reviewed 2015-01-29

prime collective

Ett danskt band med lustigt namn, webbsökningar pekar en del mot Madonna men såvitt jag kan se finns det inget släktskap där. Hyfsat flott skivomslag som ligger inom parametrarna för vad bandet önskat sig, åtminstone kan man gissa att det gör det. Within Our Parameters är bandets debutalbum och släpptes egentligen redan i slutet av maj förra året, då i bandets egen regi, nu släpps det dock igen på skivbolaget Prime Collective.

Bakom namnet Ciccone Ritchie döljer sig en dansk kvartett med rockers som tycks dra influenser från ett flertal källor, bland annat lite progressiva sådana och om man ska tro en del recensenter tycks de låta som en kombination av trehundratusen band och något som varierar från låt till låt. Det är för min del lätt progressiv hårdrock i tio spår som pågår i trekvarts tid. Bra produktion med snygg ljudbild och en bra sångare, det är också hyfsat driv i låtmaterialet. Kanske inte så värst mycket variation men speltiden är inte så lång så det kanske inte spelar så stor roll.

Ett svårt album att skriva så värst mycket om, det är ganska bra men det är inte så mycket i albumet som griper tag i mig. Alla låtar håller en ganska god kvalité men flera av dem saknar det där lilla extra som gör en bra låt till en grymt bra låt. Jag tycker att albumet saknar lite dynamik och driv, det finns en del djup men allt känns lite svårtillgängligt och det saknas den där hitlåten som väcker mitt stora intresse. Men jag ska inte skriva en massa strunt om bandets musik för den är ganska bra och ganska underhållande och det är svårt att verkligen sätta fingret på vad som gör att de inte riktigt når hela vägen till de högre betygen. Kanske att de borde ha fokuserat på ett lite mer dynamiskt låtmaterial för att min största anmärkning är att låtarna är lite för lika varandra.

Bäst är avslutande Liars and Gallows som avslutar albumet på snyggast möjliga sätt, synd bara att vägen dit är lite mindre intressant än avslutningen. Det är ett bra album, kanske att det saknar lite dynamik för att nå hela vägen fram. Det är en intressant debut och jag tycker verkligen att bandet har alla förutsättningar att nå hela vägen fram till de högsta betygen, allt de behöver göra är att ge låtarna lite mer karaktär så att de inte blir så lika varandra som på detta album. Ett spännande debutalbum kort och gott.

Label: Prime Collective
Tre liknande band: Thirty Seconds to Mars/Freak Kitchen/Engine