Guitars, bass & vocals recorded at Leviathan Studios in Atlanta, GA, USA.
Drums recorded at Pagan Hill Studio in Skien, Norway.
Audio consultant at Davenhill Studios.

Released: 2015-11-06
Reviewed: 2015-12-04

leviathan records

David T. Chastain och hans manskap är tillbaka med ett nytt album och de blöder metall denna gång. Precis som senast är det läderkvinnan som står för den vokala insatsten på detta album som är bandets tionde totalt – det andra sedan de återförenades 2013. Inte så spännande omslag, vare sig det är omslaget jag fick i promomailet eller det jag sett i vissa andra recensioner. Jag är personligen lite allergisk mot titlar innehållande metal och sådant, det brukar ofta kunna vara ett recept för dumhet men självklart ska jag inte avfärda något i förskott bara för att de inte kan sätta vettiga titlar på sitt album. Chastain är dessutom ett hyfsat välkänt metalnamn så det måste väl ha någon bärighet, men det förflutna är just förflutet och det jag har att ta ställning till nu är detta album.

Det första som slår en är sångerskans röst, den är ordentligt rivig och att kalla henne ”leather lungs” eller något sådant känns inte direkt malplacerat. Annars är det väl de riviga gitarrerna man noterar, det är trots allt ganska klassisk heavy metal och inte speciellt mycket avstickare från det. Ganska tungt och många låtar har bra driv och tempo, en del flashiga gitarrsolon och så vidare – många saker man förväntar sig på ett heavy metal-album och inte speciellt mycket man blir överraskad av. Modern och snygg produktion, hygglig variation över ett album som håller någotsånär vettig speltid på omkring trekvart.

Någon recensent tokhyllade detta album, det känns väldigt överdrivet. Nog för att det är ett bra album men knappast ett mästerverk, eller ens fantastiskt. Det är ett schysst heavy metal-album där sångerskan är den största behållningen. Låtmaterialet i sig är generellt bra men lite väl typiskt för genren och på något sett känns det som att vi hört allt för – det hade lika gärna kunnat vara nio covers på albumet. Men visst, fans av heavy metal kommer nog att uppskatta det, det är trots allt välgjort och väl framfört och innehåller väl inga större svagheter mer än på fantasifronten och kanske att de skriver om precis samma sak som alla andra inom genren vilket inte direkt hjälper dem att stå ut i en genre som funnits i fler än tre decennier och innehåller säkerligen hundratusentals album.

Jag har ingen favoritlåt på albumet, jag tycker inte att någon av dem står ut speciellt mycket från de övriga – vare sig positivt eller negativt. Det är ett gediget heavy metal-album som dock spelar på alla klichéer och innehåller alla de obligatoriska delarna och inte adderar något spännande. För mig känns det som ett album som kommer att drunkna bland allt annat som finns i denna genre, egentligen varken bra eller dåligt utan ett album som är perfekt för att hamna mitt i skalan.

Label: Leviathan Records
Tre liknande band: Leather/Cage/Battle Beast