Chris Vernon
Ricky Clarke
Jon Vernon

Released 2014-10-20
Reviewed 2015-02-14

trancend music

Ett band som kallar sig Canvas släppte för en stund sedan sitt debutalbum som fått det fyndiga namnet No Love, No Hope, No Future, kanske är den självbiografisk? Mörkt skivomslag har albumet men en sak som jag reflekterar över är bandnamnet, Canvas låter artistiskt och som något med djup, något storslaget. Därför är det konstigt att DIY nämns flera gånger i pressinformationen och bandet på bilden ser inte ut som det där dramatiskt bombastiska som dryper av musikaliskt kunnande och kärlek för symfoniska undertoner i den tyngre musiken.

Nej, Canvas är mer av ett hardcoreband, metalcore kanske några skulle säga, det är ångestskrik och tunga riff. Tungt som attans, tempot är lågt och det där med Canvas känns väldigt fel när jag lyssnar på detta band. Nu ska jag dock inte recensera bandets namnval utan deras musik som jag tycker låter ganska mycket som typisk hardcore av den kanske lite långsammare typen. Sångaren låter typisk för genren, bandets musik är också ganska typisk för genren med en produktion som känns ganska typisk för genren. Tio spår och trettiotre minuter speltid, inte så värst mycket musikalisk variation över dessa spår och dessa minuter.

No Love, No Hope, No Future är inte direkt ett mästerverk i min bok. Det är ett trött och inte speciellt intressant album, det finns inget riktigt djup och jag hittar inga potentiella hitlåtar så helheten känns faktiskt inte speciellt intressant. Kanske inte direkt uselt men det är inte direkt något som engagerar mig som lyssnare och jag kan inte hjälpa det men jag tappar intresset och kanske även hoppet om framtiden när jag lyssnar det, ska väl inte vara så taskig mot bandet men jag har svårt att se att de faktiskt bidrar med något vi inte redan hört förr.

Nej jag har ingen kärlek eller ser någon framtid eller känner något hopp för Canvas, om detta är en indikation så saknas det allt som behövs för att bandet någon gång ska kunna intressera några andra än genrens mer inbitna fanatiker. Självklart skulle nog ingen bli mer glad än jag om det visade sig att det antagandet var felaktigt. Men så här ligger det till: No Love, No Hope, No Future, No Buy!

Label: Transcend Music
Tre liknande band: Hatebreed/Agnostic Front/Lamb of God