Bears, Mayors, Scraps & Bones (2010)
Dead Set on Living (2012)

Produced by Ross Robinson

Released 2015-03-09
Reviewed 2015-03-07

cancerbats.com

I den kanadensiska djungelns grottor lever cancerfladdermössen en ljusskygg kvartett med ett ilsket sätt. De sprider cancer genom sina ondskeffulla bett som gärna föregås av aggressiva utbrott av häftigt raseri. Vi har sett fyra sådana utbrott tidigare, detta som kallas för Searching for Zero är det femte. Ganska odramatiskt omslaget, inga dramatiska målningar eller sådant pryder fladdermössens nya alster, bara ett sökande öga som söker efter den där nollan.

Hardcore-punk är genren fladdermössen bjuder på, hårt aggressivt. Samtidigt är det melodiöst och också ganska varierat. Tio spår med en resonabel speltid om 34 minuter är vad vi får, tio spår av återhållen aggression prytt med lite eleganta återspeglingar till bandets favoriter Black Sabbath. Produktionen är rejäl och med pondus, det visar upp en skönt aggressiv, simplistisk men ändå varierad och melodiös produktion. En av de mer dynamiska produktioner jag hört inom denna genre som oftast inte brukar bjuda på alltför spännande produktioner om man ska vara ärlig.

Riktigt bra album, det är rivigt och energiskt med bra driv i låtarna och mänger av aggressivitet. Skön känsla och sångare med mycket driv i rösten gör detta album väldigt medryckande och snyggt utfört, definitivt ett av de bästa jag hört i denna genre. Det kan varmt rekommenderas till dem som gillar punk, hardcore, metalcore eller något i den stilen, ni som gillar det mer riviga och aggressiva kommer att uppskatta detta väldigt mycket.

Inledande spåret Satellites är bra och sätter an tonen riktigt bra måste jag säga, skön låt är det hursomhelst. Men det är inte den bästa låten på albumet, det skulle jag vilja utnämna fjärde spåret Beelzebub till, det är ett riktigt vasst och underhållande spår. Cancer Bats har måhända inte det bästa bandnamnet jag någonsin hört men deras Searching For Zero är väldigt trevligt och väl värt att titta närmare på, ett av de mest intressanta albumen i genren jag någonsin hört.

Label: Noise Church Records/BMG Rights
Tre liknande band: Black Sabbath/Gallows/Every Time I Die