Jakob Gundel – Drums

Tûndra (2014)

Recorded and mixed by Pete Mush, Mastered by Jacob Hansen

Released 2015-06-08
Reviewed 2015-05-19

mighty music

Svartbokstugan är tillbaka, de inträder i en ny mätning med sitt nya album. Förra årets Tûndra var en stor hit för min del men det har inte ens gått ett år sedan det albumet såg dagens ljus. Fördelen är dock att Black Book Lodge gör korta album, vilket förstås underlättar om man vill ha täta albumsläpp. Väldigt annorlunda skivomslag jämfört med senast, lite varmare men kanske inte riktigt lika dramatiskt som det tidigare omslaget. Danskarna har dock en del att leva upp till med tanke hur bra det senaste albumet var – och det tycks som att kvartetten blivit en trio sedan sist, åtminstone på promoinformationen. Entering Another Measure var det, ett album som både ser intressant ut och har en intressant titel.

Musikaliskt är det ganska likt det föregående albumet, lite tungt med känsla av stonerrock och bra känsla med gott driv. Lite progressivt, ganska varierat och med ganska fint djup – Black Book Lodge bjuder på lite dramatik, dramatik i musikform. Sex spår med ganska god variation är vad vi erbjuds på detta album, 42 minuters speltid får vi på detta album och variationen räcker för att hålla en intresserad hela vägen igenom. Det känns lite som en uppföljare till Tûndra och kanske inte något nytt och dramatiskt, kanske är det spår som blev över sedan de gjorde nämnda album. En lite försiktig uppföljare stilistiskt tycker jag att man kan säga.

Bra album, inte av samma kaliber som debuten men för den som gillade debuten är det ett trevligt album. Bra låtar, sköna melodier och ett bra driv – de trycker på samma knappar som senast och gör det precis likadant som de gjorde senast. De gör det dock inte lika bra som senast, kanske hade de lite bråttom, kanske var det som jag gissade överblivna låtar från senast – jag tycker nog inte att de tagit ett steg framåt sedan debuten men så är det ju det här med det andra albumet, något som kan vara lite problematiskt ibland och det är ju inte direkt första gången ett bands andra album inte når upp i samma kvalité som dess föregångare. Ja är säker på att detta band kommer att leverera även i fortsättningen och för er som gillade debuten måste jag nog ändå tillstå att ni bör kolla upp detta album, det kan vara värt det då ni kanske inte är riktigt lika petiga som jag.

Ingen låt sticker riktigt ut för mig, det är en välgjord och bra helhet som kanske inte glänser på samma sätt som dess föregångare. Det är ändå ett solitt hantverk och dessa danskar visar definitivt att de har vad som krävs för att skapa spännande och intressant musik, även om Tûndra var klart bättre så finns det skäl att även sätta tänderna i detta album.

Label: Mighty Music
Tre liknande band: Kyuss/Queens Of The Stone Age/Mastodon