Letizia Chiozzi - Vocals

Recorded, mixed and mastered at Domination Studio by Simone Mularoni

Released 2015-04-14
Reviewed 2015-07-05

atthedawn.it
bakerteam records

I gryningen har land i sikte, det är deras andra album som kallas så. Det är ett album med ett snyggt och dramatiskt skivomslag. Ett italienskt power metal-band är vad det handlar om, Italien tycks vara det land som bär den genrens fana för tillfället, åtminstone om man ser till antalet band som dyker upp. Detta band bildades 2011 och släppte sitt första album 2013 och nu har alltså deras andra album sett dagens ljus och vad ska man då säga om det nya albumet.

Melodiöst, så kallad power metal med lite inslag av symfoniska element, lite progressiva element. Klämkäckt är ett ord som gärna kommer fram när man tänker på italienska band, det gäller också detta, medryckande refränger och leendeframkallande kraftmetall. Det är omöjligt att inte dra på smilbanden när man lyssnar på musik som denna, finputsad produktion och snygg ljudbild har de också att erbjuda, det tack vare samarbete med Simone Mularoni känd från ett italienskt progressivt band. Det är annars ett ganska långt album, med hygglig variation på ett dussin spår – och det avslutas med en grym Iron Maiden-cover.

Ganska kul album, bra låtar, kanske att det blir lite långdraget men det avslutas väldigt snyggt med en cover av Iron Maidens Revelations som kanske inte är den vanligaste låten att göra cover på. Sköna refränger och som jag redan noterat är det omöjligt att inte dra lite på smilbanden och bli lite glad när man lyssnar på musik som denna, det är definitivt ett kul album. Dock ska man också nämna att det knappast bryter av mot normen utan låter ganska typiskt italiensk power metal, sångare som påminner om Fabio Lione, alla typiska element och låtar så nyskapande är knappast något som kommer åtanke när man lyssnar på detta. Det är nog inte heller vare sig bättre eller sämre än det mesta man hör ur denna genre från detta land.

Så det är solitt, bra låtar där den enda som egentligen står ut är covern Revelations men det är nog mest för att man känner igen den från ett annat sammanhang. För mig är det ett album som är kul och intressant, till en viss grad och det är inte ett album jag kommer att skriva in i någon historiebok rörande det vassaste jag hört i metalgenren. Fans av power metal kan säkert uppskatta detta, för er kan det vara värt att kolla upp, annars är det väl ett album man kan både ha och mista även om det är bra.

Label: Bakerteam Records
Tre liknande band: Helloween/Iron Maiden/Vision Divine