Mixed and mastered at Hansen Studios by Jacob Hansen and Christoffer Borg
co-produced by Art Nation

Released 2015-08-28
Reviewed 2015-09-16

artnationswe.com
aorheaven

Art nation, det är ett kul namn – konstnation. Kan det vara så att de ser Sverige som en sådan? Det är ett svenskt band, sångaren kommer från bandet Diamond Dawn som sägs vara dött nu, vilket kanske är väl med tanke på att deras musik var väldigt identitetslös. Herr Borg är inte en ondskefull utomjording vars mål är att assimilera all intressant kunskap till sitt kollektiv, han är bekant från bandet Taste som inte heller var särskilt intressanta. Det tycks som att detta på förhand barkar rakt mot intetsägandets grå landskap, men vi ska förstås inte ta ut något på förhand – det kan ju vara något revolutionerande som dyker upp på detta debutalbum.

Musikaliskt är det dock knappast att beskriva som nyskapande, eller revolutionerande. Det handlar om klassisk AOR med klara melodier och refränger, en medryckande ljudbild så att det räcker och blir över. Bra sångare ha de också, rösten passar ypperligt till ljudbilden. Bra driv och energi i låtarna är en annan sak som slår mig när jag lyssnar. Ganska genretypisk variation sett över albumet, speltiden är acceptabel och jag kan lova att du inte hinner tröttna om du spelar igenom albumet en gång. Klämkäckt är definitivt ett ord som passar om man ska sätta bara ett ord på detta album. Egentligen är det väl inte så mycket att säga om det, AOR, lättillgänglig och underhållande.

Bra album, de lyckas med bedriften att rädda vad som kunde ha blivit totalt medelmåttigt genom att utföra det på ett fantastiskt bra sätt. Jag gillar det väldigt mycket och kan köra skivan upprepade gånger efter varandra, det låter riktigt bra och livslängden är dessutom hyfsat – mil före band som Diamond Dawn eller Taste som jag tyckte var bra men intetsägande så om något av de projekten lever kanske det är bättra att överge dem för denna konstnation för detta är som sagt riktigt jävla bra. Ett av de vassaste AOR-albumen jag hört i år, ett av de bättre albumen jag hört också även om man kunde önska att de gjorde något som kändes lite mer eget än något som känns väldigt inspirerat av något annat. Det är det enda man kan önska vid djupare analys, att de ska hitta en lite mer egen röst för sin musik.

Första spåret är en grym inledning och kanske är det bästa spåret på albumet men det finns flera spår som man gärna sjunger med i, jag orkar inte skriva ner dem alla i denna text. Var dock säker på att det finns ett helt album av låtar som jag tror att alla våra läsare kommer att uppskatta väldigt mycket. Jag skulle vilja gå så långt som att skriva att den som inte gillar detta album är en själlös person som helt saknar musiksmak – kanske lite brist på originalitet men det är mer än tillräckligt bra för att kompensera för det lilla problemet, så vad väntar du på?

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Diamond Dawn/H.e.a.t/Taste