Mastered by Paolo Alberta
All songs and lyrics written by AMOUTH
Artwork and packaging proudly handmade by HANDY LAB PACKAGING

Released 2014-12
Reviewed 2015-02-15

drown within records

Amouth tycker att vi ska vakna, detta italienska band som bjuder oss på sin skiva genom Bandcamp – om vi så önskar införskaffa den. Den finns också både på vinyl och snyggt handpackad med trähantverk för den som önskar det. Men för att betala mer än gratis bör man kanske vara en fanatiker eller åtminstone ha en förkärlek för genren, även om det känns lite frestande med lite träprylar med tanke på hur skivomslaget ser ut. Spännande utförande onekligen, men bakom namnet Amouth gömmer sig en kvartett italienare som alltså nu släpper sitt förta album, vilket fått namnet Awaken.

Ett album som kanske inte bjuder på ett tvärt uppvaknande för den som startar skivan, det kanske på grund av att deras ganska avskalade post-hardcore gärna traskar fram i ett ganska lågt tempo och bjuder inte på ett artilleri av trummor eller tunga snabba riff. Det är ett habilt tempo, sången är släpig och lite raspigt vrålande mixad långt ned i ljudbilden vilket bidrar till att skapa just den ljudbild man tenderar till att förknippa med ett album i denna genre. Ganska dramatisk ljudbild, de målar upp ett intressant ljudlandskap med sin musik och det är ganska lätt att bli lite hypnotiserad av det, dessutom är det precis lagom långt med 36 minuters speltid på sex spår.

En skön produktion måste jag tillstå, bra känsla, skönt flöde i musiken – helt klart lyssnadsvärt, åtminstone för en stund. Vad jag saknar är några riktigt vassa fokalpunkter, något som får mig att stanna till i steget och ta notis – det finns inte på detta album. Sången kunde också gärna ha fått vara lite mer intressant, på många sätt tycker jag faktiskt att Amouth hade kunnat strunta i sången på detta album för den passerar ändå obemärkt förbi. Det är ett debutalbum som kanske trevar lite på vägen mot att hitta det där om gör just Amouth till nästa stora grej inom denna typ av musik, eller så är det bara en indikation på ännu ett av dessa band som kommer att passera obemärkt förbi – ni får avgöra.

Jag tycker att det är ett ganska bra album med bra låtar och skön känsla. Jag saknar den där riktiga toppen, det där vassa som särskiljer ett riktigt bra band från de som bara är bra. Det finns några intressanta inslag på denna debut som skulle kunna lova gott inför framtiden. Hursomhelst, det kan helt klart vara värt priset att bege sig till deras bandcampsida och införskaffa sig albumet och själv avgöra dess kvalité.

Label: Drown Within Records
Tre liknande band: Pelican/Isis/Russian Circles