Crossroads (2010)

Recorded and mixed by Pete Mush, Mastered by Jacob Hansen

Released 2015-03-27
Reviewed 2015-03-02

beta.vi.be/23acez
mighty music

Det tycks som att detta band spelar med minst sex lekar (sexlekar hade meningen varit om det författats av en modern ungdom eftersom de inte fattar sammansatta ord) och någon har nog fuskat lite med tanke på att man inte behöver så många i poker. Det är ett belgiskt band som beskrivs som en stor rocksensation och sådana saker, snyggt skivomslag har de dock fått till på sitt andra album som de givit namnet Redemption Waves. Det är en kvartett som bildades 2010 även om den sedan dess förändrats lite till dagens version som nu alltså bjuder oss på ett nytt album.

Det är ganska rak och medryckande hårdrock med mycket energi och driv, ganska enkelt producerat och med en ljudbild som är lagom skitig för att fungera som ett rockalbum. Samtidigt är det melodiöst, lättillgängligt och det känns aldrig överarbetat utan enkelt och rakt på. Tio riviga låtar med en klassisk rockröst som kröner anrättningen i ett gäng underhållande låtar, kanske inte så varierat som man kan önska för ett hårt rockande album som skall ha någon längre hållbarhet om man gillar att lyssna på samma sak ofta. 45 minuter är speltiden, det är faktiskt i längsta laget då många av låtarna är ganska lika varandra.

Ett ganska bra album tycker jag, finns väl inte så mycket att klaga på egentligen. Kanske att det borde ha varit ett par färre låtar då jag tycker att det saknas lite djup. Men för alla er som gillar lite enklare rockmusik, som inte vill ha det så komplicerat, är det definitivt ett album som är väl värt att titta närmare på. Egentligen finns det inte så mycket att säga om albumet det är inte ett album man behöver analysera speciellt djupt så med andra ord kanske inte jag heller bör överanalysera det.

Bäst på albumet är inledningen och sedan blir det lite segt mot slutet, det första spåret är albumets bästa. Knappast något som går till historien och knappast något direkt nyskapande och för mig är nyskapande nästan ett krav för att nå de riktigt höga betygen. 23 Acez är inte direkt bäst på att hitta på bandnamn eller hitta på musik som låter unik men det har bra känsla för underhållande och medryckande musik och om det är allt ni kräver så är det knappast något att tveka om.

Label: Mighty Music
Tre liknande band: Alter Bridge/Candlebox/Judas Priest