W. Horepreacher - Bass & Vocals

Sodomatik Rites of I.N.R.I (2012)

Released 2014-10-03
Reviewed 2014-09-23

womitangel.net

inverse

Allvarligt? Hur fan kan man döpa ett band till något så löjligt? Om jag saxar lite från press infon som följde detta album står det som följer: ”Dags för det andra överfallet! Foster-våldtagande kraft från djupaste sataniska maskineriet är här! … Wömit Angel hyllar gamla värden som Impaled Nazarene - Motörhead - Carpathian Forest. Musik som är en rak kofot-i-ansiktet sado-punk/black metal.” Wow, det låter som att den finska trions andra album är en riktig höjdare (observera ironin)… med en stackars slaktad gris på framsidan lär de locka hipsters att köpa detta nya spännande album.

Ett album som bjuder oss aggressiv punk/black metal i ett rasande tempo. Med en snygg lågbudgetproduktion med ett uppfriskande anskrämligt ljud tycks de söka att locka en bred lyssnarskara. Man kan ganska snabbt uppfatta ett mångfasetterat djup i det skramlande oväsendet, variationen är också stor då det varierar mellan skramlande och mer skramlande. Speltiden är bara 25 minuter som känns ungefär som en timme när man lyssnar på det. Det räcker med bara en genomspelning för att lära känna albumet och du upptäcker inga nya dimensioner eller tar till dig till det mer om du spelar albumet igen. Helt enkelt på topp från första början. Observera att detta stycke skulle kunna tolkas som ironiskt - vilket vore en korrekt iakttagelse.

Lysande är ett ord som skulle kunna passa bra vid beskrivning av detta album, om det inte hade varit för att man skulle behöva en enorm portion sarkasm för att ta detta album och det ordet i samma mening. Om man nu inte vill säga lysande dåligt för det är vad det är. Sångaren låter som en hes skadeskjuten pudel, bara kraxar fram den så kallade sången. Låtmaterialet är väldigt enformigt och du skall vara rejält insnöad för att notera någon skillnad mellan låtarna. Det är på något sätt ett angrepp på lyssnarens soniska hälsa, ett oväsenagrepp mot all form av kompetent musicerande. Det låter exakt som Ebola skulle låta om det hade varit musik istället för ett virus, det är bara ett obekvämt oväsen som ställer till med stora problem.

Kanske är det att skada någons trumhinnor eller mentala hälsa som detta album har till syfte, men det skulle vara ganska dumt för hur ska man kunna göra pengar på något sådant? Vem vill ha det? Jag måste säga att när jag hör något som detta så undrar jag om det finns någon som kan tycka att det är bra och om banden i fråga bara göra så dålig musik de kan för att se om det fortfarande finns lättlurade människor som påstår att det är bra. Det är inte bra, det är skräp! Det suger faktiskt riktigt ordentligt och om ni ens någon gång funderat på att köpa musik av ett band som kallar sig Wömit Angel har jag bara ett råd: gör det inte!

Label: Inverse Records
Tre liknande band: Impaled Nazarene/Motörhead/Carpathian Forest
Betyg: HHHHHHH (2/7)