Stephen Windlow
Ronnel Guyst

Released 2014-06-23
Reviewed 2014-06-29

wintergarden.dk
target

En vinterträdgård i regi av herr och fru Gardner, baserade i Danmark. Ett projekt som initialt skapades av Miriam Gardner, hon tog sedan hjälp av sin man vid namn Blake. Deras projekt tog sin början 2011 och efter en EP och en singel har bandet nyss släppt sitt debutalbum som givits namnet The New Victorian. Intressant skivomslag är vad deras debut har att erbjuda inom den visuella aspekten.

Den audiella aspekten handlar om kvinnfrontad hårdrock/metal, melodiöst men samtidigt ganska rätt på och lätt att ta till sig. Bra producerat, sköna gitarriff och med en sångerska av ganska god kaliber, det finns definitivt en hel del att uppskatta kring detta album. Albumet har god variation och dussinet spår med en speltid om 54 minuter bör vara ganska uthärdlig. Det finns också en djupare dimension, det finns ett musikaliskt djup som ger albumet hållbarhet och förhindrar att man tröttnar alltför lätt.

Egentligen inte så mycket att orda om när det gäller detta album, det är ett högklassigt album med bra låtar och skön atmosfär. Det finns många låtar med hitpotential och med rätt marknadsföring bör detta bands musik snurra i många radiokanaler och tilltala mängder av musikfans. Jag ser ingenting direkt negativt med detta album, det har många positiva egenskaper och väldigt få om ens några negativa aspekter.

Om jag ska försöka plocka ut några favoriter bland dussinet på detta album kan jag börja med inledande Breathe som sätter an en riktigt bra ton och är en utmärkt förstasingel. Men det finns mer såsom Iconoclast och American Pop som imponerar väldigt mycket också. Mest imponerar dock tredje spåret Cinderella som för mig är mest minnesvärt på albumet. Det är dock ganska meningslöst och plocka ut favoriter på ett album med ett dussin riktigt vassa spår.

Ett album det är svårt att säga alltför mycket om, det är väldigt bra men svårt att peka på varför för att inget sticker ut överdrivet mycket, det finns inget överdrivet unikt eller så. Det är bara ett album som är riktigt välgjort och med riktigt bra låtar, ett album jag varmt kan rekommendera.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Nightwish/Within Temptation/Lacuna Coil