IV ‎(2008)
L & R ‎(2010)
0.7 (2012)

Released 2014-10-14
Reviewed 2014-10-04

pelagic records

Kinabandet Wang Wen har tydligen varit en föregångare för kinesiska band. De har sju album bakom sig och en femton år lång historia där de sägs ha gått sin egen väg. Detta är ett album som sägs testamentera bandets musikaliska uppfinningsrikedom, Eight Horses heter albumet som pryds av ett ganska intressant skivomslag. Vad ska vi då säga om detta band och detta album, kinesisk musik hör ju inte till vanligheterna och jag tycker alltid att det är kul med sådant som bryter mönstret och det kan man ju säga att kinesiska band gör. Jag behöver ju inte säga vad jag tycker om Kina och de som styr det landet.

Det är mestadels instrumentalt, post-rock/metal skulle nog många kalla det. Det är atmosfäriskt, med stort djup de få vokala inslag som finns är i vrålstil och ganska släpande, de bidrar till känslan. De bygger sin musik mycket på atmosfärer, att måla upp dramatiska musikaliska landskap. Stort djup får vi i ett album som kräver att du spelar igenom ett par gånger för att få en bra bild av det. Bra produktion, jag tycker definitivt att man beskriva detta som något inte helt enligt gängse format. Ett album från ett band som går sin egen väg, ett band från ett udda land kanske är ett recept för sådant. Egentligen är det inte så speciellt varierat utan albumet vandrar på längst en väg i ett intressant musikaliskt landskap som kanske inte varierar mycket men har ändå en hel del sevärdheter at erbjuda vandraren. Speltiden är en bit över en timme och ändå känns inte speltiden alltför lång.

Det är ett bra album, bra djup, skön musik, riktigt underhållande. Dessa kineser har definitivt hittat ett intressant sätt att framföra sin musik på, jag tycker att de är riktigt bra. Det är inte så ofta jag gillar instrumentala album men detta har definitivt många fina positiva egenskaper och definitivt ett som jag kan lyssna på om och om igen. Om du gillar den här typen av musik kan jag inte annat än tro att du kommer att uppskatta detta album, det är en riktigt fin musikalisk höjdpunkt, väl värd att spendera någon timme på.

Inget spår står väl direkt ut i någon bemärkelse, albumet fungerar mer som en helhet än som en sammansättning av låtar. Och det är en riktigt bra helhet, ett album jag tycker fungerar riktigt bra och en väldigt fin positiv överraskning för min del. Varmt rekommenderat album, väl värt att ta sig en närmare titt på. Ett snyggt musikaliskt konstverk.

Label: Pelagic Records
Tre liknande band: Godspeed You! Black Emperor/Mogwai/Mono