Igniting Chaos (2013)

Mastered by Andy Classen, at Stage One studios

Released 2014-10-03
Reviewed 2014-10-03

vomitile.com
pitch black records

Spyor, mord, dödande, allmänt äckel och sådant barnsligt trams, som tolvåringar i behov av att se de värsta skräckfilmerna, helst de med högst åldersgräns och mest blod. Det tycks vara vad de mer extrema inom metallen är, tolvåringar, omogna och tyckandes att det äckligaste tramset är det bästa. Varför döper man annars sitt band till Vomitile, ingen person med det minsta vett borde göra det.

Dödsmetall av den gamla skolan med lite melodiösa inslag och suverän dödsvrålsång. Så beskrivs Vomitiles musik av skivbolaget, deras andra album hetter Mastering the art of Killing, en konst ingen i världen borde mästra. Gammeldags dödsmetall, helt enligt formatmallen för genren, kanske har de läst Death Metal for Dummies där alla dessa drag beskrivs. Sången är genretypisk, inte så värst bra, produktionen är typisk för genren och albumet känns ganska tamt precis som musik i denna genre brukar göra. Knappa 40 minuters speltid och inte så värst mycket variation, jag tycker nog att albumet känns en aning långt även för någon som är vagt intresserad av genren.

Jag är uttråkad, detta album bjuder inte på underhållning. Detta album bjuder inte på speciellt bra musik, det är ett intetsägande album på alla sätt. Vomitile har en hel del att jobba med om de vill att deras musik ska vara relevant. Problemet är inte att det är uselt, det är att vi hört det förr och det väldigt många gånger. Ett par gånger kan man svälja att höra musik som låter identisk men allteftersom tiden går och fler likadana album dyker upp blir det alltmer ointressant och till sist tappar man intresset helt. Jag har hört band som detta många gånger och kan knappt drista mig till att bry mig om vad det har att erbjuda.

Om ni gillar dödsmetall av den äldre skolan, kanske det kan vara av intresse. Men för den stora massan av läsare kan jag knappast tro att denna lilla platsbit av tristess och fantasilöshet kan vara av något större intresse. Nej, för mig själv blir det samma väg för Vomitile som för det som givit dem dess namn. Dags för toaletten, jag har fått mer tillräckligt med pubertalt trams idag.

Label: Pitch Black Records
Tre liknande band: Morbid Angel/Malevolent Creation/Vader