Produced and mixed in Stockholm by Torbjörn Weinesjö at the Room Of Doom
Mastered by Erik Marthinsen at the Skyline Studio.
Album artwork by Fredrik Sjöholm

Released 2014-05-23
Reviewed 2014-06-13

venidomine.com

I bästa doom metalliska anda har svenska kvintetten Veni Domine tagit sitt namn från det latinska språket. ”Kom, Herre” betyder titeln. Bandet har dock sedan sin födsel bytt namn ett par gånger, Glorify hette de först och det var 1987, sedan 1988 bytte de namn till Seventh Seal innan de så 1989 tog namnet Veni Domine som man ändå får säga är det bästa namnet av de tre. Första albumet kom 1991 och nu får vi en 2014-version av en av låtarna från det albumet. Det är bandets sjunde album, man kan ju konstatera att det inte är det flitigaste av band men å andra sidan var det sju år sedan de senaste hördes så fansen har fått vänta en stund, frågan är förstås om det varit värt väntan.

Proggig doom metal, den klassiska ljudbilden för genren med en typiska doom sångare står till grund för detta band. I sig är det något som ofta fungerar relativt väl och Veni Domine har producerat sitt album väl med en modern och snygg ljudbild. Hygglig variation över de nio spåren, albumet har ett bra djup och det håller lyssnaren intresserad över hela speltiden om dryga 67 minuter. Det är en lång speltid men bandets infallsvinkel gör att det håller hela tiden. Hur det jämför sig med bandets tidigare alster ska jag dock låta vara osagt med tanke på att jag aldrig varit någon Veni Dominefan tidigare, jag har inte ens hört bandet tidigare så detta är min första bekantskap. Ett kvalitativt album enligt mitt tycke, välproducerat, hyggligt unikt, definitivt ett band som hittat en relativt egen nisch utan att för den skulle direkt avvika överdrivet mycket från normen. Bra gjort.

Light är definitivt ett bra album, en ljusare bild av något som normalt brukar vara lite halvdeppigt. Atmosfäriskt och med bra skiftningar i tempo och så vidare. Jag tycker definitivt att detta album är väl värt att titta närmare på. Det bjuds på flertalet långa låtar, en dynamik som sälla hörs i musik ur denna genre och en väldigt bra om än lite genretypisk sångare. Ganska dramatiskt känns det dessutom, jag skulle välja säga att detta är ett riktigt bra album. Kanske att det saknas det där riktigt vassa hitspåret, jag skulle nog ha velat ha ett sådant för att ge detta album en riktigt stark fokuspunkt. Det är nog det enda som saknas.

Inledande In Memorian tillsammans med Where the Story Ends är höjdpunkterna på albumet. Veni Domine bjuder på en herrans progressiv doomig historia med mörker, ljus, drama och en riktigt spännande atmosfär. Varmt rekommenderat album, Veni Domine förtjänar att ge eko på metalradarn istället för att flyga under densamma som de oftast verkat göra. Light är väl värd att slänga ut ett par kronor på.

Tre liknande band: Candlemass/Memory Garden/Memento Mori