Giving It Back (2007)
Break The Walls (2009)

Recorded, Mixed and Mastered by Jacob B. at Deadrat Studios, Århus, Denmark

Released 2013
Reviewed 2014-01-28

schizophrenic inc

Danska snurrsparkarna i Spinkick sägs bygga upp dina aggressioner, ett band som vägrar att låta sig etiketteras på något annat sätt än hardcore. Men kanske ska du inte räkna med något, det säger de om sitt tredje album som pryds av en märklig och splittrad värld. Ett album som dök ned i min brevlåda för ett par veckor sedan även om det tycks vara släppt för ett tag sedan. Bara åtta spår och 26 minuter, det känns lite typiskt hardcore, kort och koncist.

Det sistnämnda kan man definitivt säga om detta band, rakt på sak med aggression och kraft. Massor av energi häver de ur sig på de åtta spåren som är en enda lång urladdning. Det är dock inte bara ren hardcore, det finns lite metalinslag också så att det är lite mer melodiöst än mycket annan hardcore. Inte mycket att säga om produktion och liknande, ett kompetent utfört album helt enkelt, inga konstigheter och inte direkt någon överraskning. Hyfsad variation, speciellt med tanke på vilken typ av album det handlar om. Ett av de bättre producerade hardcorealbumen jag hört.

Det här är faktiskt bra, normalt sett brukar hardcore vara kräkmedel för min del men detta är mer i riktning mot vad jag vill ha, lite mer melodi och ändå massa energi och kraft. Det är bra helt enkelt. Inte så bra sångare dock, lite genretypisk måste jag säga och jag har väl aldrig direkt gillat hardcoresjungande och det är väl albumets lilla sänke som förhindrar det från att nå ett högre betyg än vårt mittbetyg. För i stort är det som en snurrspark i skrevet, hårt i skrevet.

Andra spåret Stronger tycker jag är bäst på albumet, här gör de mer eller mindre allt rätt och det är faktiskt ett riktigt vasst spår på alla sätt. Även tredje spåret är väl värt att lyssna lite närmare på. Annars är det ganska solitt och välgjort, tyvärr lite förstört av trist sång. På det hela taget dock hardcore från sin bästa sida i mitt tycke, det blir sällan bättre än så här i denna genre. Synd bara att det är en genre som är i grund ganska ointressant.

Label: Schizophrenic Inc.
Tre liknande band: Earn Your Scars/Bravestar/Biohazard