Pontus Ottosson- Guitar/Vocals

Samsara (2012)

Released 2014-09-15
Reviewed 2014-10-15

snailking.se
consouling

För ett par år sedan kom snigelkungarna med ett album som bjöd på musikaliskt drama i tyngd och monotoni. Samsara som deras debut heter imponerade ordentligt på mig, nu är de redo att släppa en storm. En storm som kan blåsa bort alla, som ska få oss imponerade. Snyggt skivomslag har de åtminstone fått och det är kul med tanke på att senast var omslaget imponerande fult, nu är det snyggt. Nu har de slagit till med två fler spår och omkring 20 minuter ytterligare musik, men har den svenska trion utvecklats också musikaliskt.

Det är samma långsamma tunga musik som tidigare men antingen har jag växt ifrån deras musik eller så är produktionen betydligt sämre än senaste det begav sig. Det känns lite billigt och jag skulle velat att sången fick bättre fokus än den har, att albumet hade en lite mer dynamisk ljudbild. Det är ett dramatiskt landskap men det är också ett stort landskap som kan tendera till att bli lite enformigt i längden, fans av doom metal lär nog kunna bli lite imponerade. Inte så värst varierat så den långa speltiden kan bli en aning enformig för en del tilltänkta lyssnare.

Jag tycker inte att detta är lika bra som senast, kanske låg en del i kvalitén av Samsara i det faktum att det albumet bara var trettio minuter långt. Kanske tröttnar man på detta? Problemet är bara att även produktionen känns seg, tråkig och ljudbilden är inte alls speciellt imponerande. På det hela taget är det hyfsat bra men med tanke på vad bandet tidigare gjort har jag svårt att ta storm till mig. Jag antar att man kan ordvitsa det till att albumet inte tagit mig med storm. Den svenska trion som snott sitt namn från bandet Ufomammuts andra album lyckas helt enkelt inte lika bra med sitt andra album som de gjorde med det första, om man ska tro vissa så var dock första albumet en EP så de lyckas inte lika bra med första albumet som de gjorde med sin albumlånga debutEP.

Ingen låt står väl ut överhuvudtaget, det hela blir lite av en besvikelse men ska jag se objektivt på saken kan jag inte avfärda det för att det är trots allt ett ganska bra album även om jag tycker att det skulle ha varit kortare och att de kunde ansträngt sig lite mer för att få en bättre och mer modern produktion. Nåväl, fans av den här typen av musik och av Snailkings tidigare alster kommer säkert gilla även detta album, det är helt okej.

Label: ConSouling Sounds
Tre liknande band: YOB/Sleep/Electric Wizard