Marcus “Wes” Bastiaanse – Bass (session)
Shayne Querruel – Rhythm Guitars (session)

Hellstorm (2010)
All is Mist and Fog (2012)

Released 2014-06-07
Reviewed 2014-07-02

Ett australiskt band som kallas Norse med två album bakom sig släpper en EP som endast kommer i digital form och kan skaffas från bandets Bandcampsida. Pest heter denna EP och bjuder oss på ett omslag som för tankarna till pandemin som i folkmun kallas digerdöden, den som tog sin början i mitten av 1300-talet och sedan återkom i omgångar fram till 1700-talet och med något utbrott under 1800- och tidigt 1900-tal. Bakterien Yersinia pestis sägs vara det som orsakade utbrottet och det är faktiskt en bakterie som fortfarande existerar och drabbar ett tusental personer varje år. Än så länge kan denna sjukdom dock botas med antibiotika men viss resistens har hittats. Jag får dock känslan att titeln anspelar på det första stora utbrottet med tanke på omslaget.

Sex spår som erbjuder oss mörker, lera, vagnar av lik staplade på varandra, råttor och loppor, stank av död och massgravar. Det är känslan man får av att lyssna på denna svartmetall med smutsig, nästan billig produktion, ändå snyggt utfört och framförallt dramatiskt atmosfäriskt. Som att befinna sig i ett medeltida norskt samhälle med folk döende runt omkring sig. Teknisk svart-/dödsmetall säger pressinfon, det kanske är rätt, det är åtminstone betydligt snyggare gjort än det mesta i nämnda genrer. Imponerande välgjort, australier har lite roliga idéer och det är kul när dessa från Jordens undersida hittar på något intressant.

Det är en hyfsat varierad liten EP, 27 minuters speltid och hygglig variation över sex spår där vi bjuds på tempo, smuts, lugnare partier, lite melodiositet, och fantasi. Ett pestsmittat album som inte är pest att lyssna på. Jag är imponerad av hur de byggt sin musik, kanske får man dock inte riktigt ut vad man vill av pestäventyren. Å andra sidan är nog inte jag bandets primära målgrupp, då skulle de inte sälja många album om de gjorde musik som jag skulle uppskatta. För mig är det bra, men inte mer än så, det lovar lite mer än vad som uppfylls. Men visst fan är det dramatiskt och intressant.

Om du gillar mörk, svart metall, då är detta ett album för dig. Om du inte gör det så kan jag konstatera att det fortfarande finns en drös goda argument för att ta sig en närmare titt på detta album. Inte en musikalisk pest, tack och lov.

Label: Independent/Metal Promotions
Tre liknande band: Kabul Golf Club/Mayhem/Welington Irish Black Warrior