The Puzzle (Demo 1986)
The Truth (Compilation 1999)

Album cover by Roberto Toderico

Released 2013-06-16
Reviewed 2014-06-14

vic records

Tredje svenska bandet på rad, denna gång trion Mefisto och deras storhetsvansinniga pussel. Ett album som visar sig vara en kompilation från ett band vars livslängd sträckte sig från 1984-1987, ett av Sveriges första extrema metalband sägs det. Deras katalog täcker två demos och en tidigare kompilation från 1999 som innehåller exakt samma låtar som denna. Men visst, du får lite liner notes från medlemmarna och sådant på detta album som enligt skivbolaget låter fräscht och relevant än idag. Skivbolaget ljuger.

Det låter inte speciellt fräscht men jag kan hålla med om att de låter lite före sin tid och vad gäller kompilationer så har denna definitivt en bra sammansättning som gör att den faktiskt känns ganska mycket som ett ”riktigt” album snarare än något samlat från flera. Samtidigt är ju ursprungsmaterialet bara från två demos och utgöra faktiskt alla bandets publicerade låtar. Väldigt fantasifullt val får man väl säga. Nåväl, det skapar ett väl sammansatt album, fräschare extrem metall än mycket annat från den tiden. Förnimmer en del om tidiga thrash band och sådant, ganska rejäl tyngd och ett kraftfullt vokalt framträdande. Dock känns det som jag sagt lite daterat och inte speciellt relevant idag.

Jag har alltid svårt med band som gör musik som känns gammal och nästan lika svårt att ta ställning till gammal musik som släpps idag, att ta ställning för sådana band vill säga eftersom musikscenen redan är fullproppad är det svårt att se behovet av att proppa den än mer. Det har kommit mycket bra och ännu mer skitkass speed/thrash sedan detta album såg dagens ljus och i ärlighetens namn erbjuder detta album ingenting som inte redan finns, fan albumet finns ju redan, det släpptes 1999 under namnet The Truth. Men visst, för er med en romantiserad bild av det förflutna eller med ett oändligt behov av att tillgodo se er med musik som låter som något ur den extrema metallens födelse, då finns ju detta album och det är definitivt inte så dåligt.

Hyfsat välgjort med helt acceptabla låtar, inledande Missing In Action är faktiskt till och med kul att lyssna på. Det finns en del som bör tilltala fans av den mer gammalmodiga extrema metallen, kanske inte så mycket som tilltalar de som har gått vidare i livet som inte lever kvar i att allt var bättre förr. Om allt var bättre förr hade Mefisto slagit igenom med dunder och brak på den tiden och då varit i en bra position att fortsätta släppa relevant och väldigt bra musik. Kanske hade de rivaliserat de största i genren för det här definitivt i klass med vad de mest kända banden gjorde på den tiden men världen är uppenbarligen inte rättvis då band som Slayer och liknande håvar in stora pengar på sitt förflutna medan trion i Mefistos öde är okänt. Inte min kopp te men om ni gillar gammeldags speed/thrash metal kan det nog vara skoj att ge det en chans.

Label: Vic Records
Tre liknande band: Morbid/Sodom/Tormentor