Buried Alone – Tales of Crushing Defeat (2009)

Released 2014-07-21
Reviewed 2014-09-18

knifeworld.co.uk
soundcloud
insideout

Knivvärld bjuder på upplösningen, deras andra album, det första med den nuvarande uppställningen av åtta kompetenta musiker. Dramatiskt skivomslag, kanske. Bandets huvudman Torabi tycks ha en gedigen bakgrund i diverse olika progressiva konstellationer, och Knifeworld började en gång som ett sidoprojekt för denne Torabi. Ett album alltså sedan tidigare, Buried Alone - Tales of a Crushing Defeat heter debuten och första spårets titel tycks indikera att detta band är lite av ett gäng förlorare.

The Unravelling bjuder på progressiv rock med psykedeliska inslag, lite metalinslag och diverase annat spännande inslag. De bjuder på stor variation, precis som brukligt är i genren och albumet är ganska kort och koncist med 45 minuter. Bra djup och bra produktion, det känns dock inte speciellt överraskande utan det är ganska mycket vad man kan förvänta sig i denna genre. Tänk Genesis och du har en ganska bra bild av hur det låter. Ett ganska typiskt progressivt rockalbum om det nu finns ett sådant.

Bra album på alla sätt, schyssta låtar, bra melodier och intressant ljudbild. Inget dåligt men inte heller något som står ut i positiv bemärkelse. Det finns inga distinkta fokalpunkter som griper tag i lyssnaren, inget som gör att man vill lyssna. Jag tycker att låtmaterialet tenderar till att flyta samman till något diffust, skönt diffust men det tar inte många genomspelningar innan man tröttnar på det och till slut finner jag mig mest lite ointresserad. Det är inte så att jag tycker att det är dåligt, det är bara det att det inte är tillräckligt bra för att jag ska vilja spela det om och om igen. Det är en trevlig lyssning någon gång då och då men inte mer än så.

Inget spår står ut, de känns alla bra men lite anonyma och jag finner mig mer intresserad av vad som ska komma härnäst än vad jag lyssnar på. Knifeworld har bra intentioner men de måste visa betydligt mer för att kunna stå ut i en genre där hög kvalité är lite av vardagsmat. Kort sag kan jag konstatera att detta är ett bra album men inget som kommer att nå någon topplista över årets finaste.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Cardiacs/XTC/Genesis