Recorded by Rolf Munkes at his Empire Studios
Mastered by Tom Coyne at Sterling Sound

Released 2014-10-20
Reviewed 2014-11-08

khaos-risen.com

rocktopia

Rising har blivit Risen för bandet Khaøs med Outloud-sångaren Chandler Mogel som röst. De släppte en EP med namnet Rising 2012, den var hyfsad och Chandler lät bättre i Khaøs än han gjort i Outloud. Det hela började annars som ett internetprojekt sägs det men numer är det ett band som också kan bege sig ut och spela live. Och med två PR-byråer som skickat mig albumet både som fil och i fysisk version så är det svårt att missa det. Så vad ska vi då säga om detta album? Det har inte ett speciellt snyggt skivomslag tycker jag men det är vad som är innanför omslaget som gäller.

Och där har vi melodiös rock, ganska lättillgänglig sådan. Inte så värst hårdrockigt, snarare lite tillbakalutat och lugnare, inte så värst tempofyllt och vissa skulle nog påstå att det saknas driv. Snyggt producerat, inte för polerat och inte för billigt. Det är ett väl balanserat album med hygglig variation över dussinet spår där man kan ha lite synpunkter gällande speltiden som är över timmen med 65 minuter. I övrigt inte så mycket att säga om saken, det är ett kompetent producerat album av ett kompetent band.

Inte bara kompetent förstås, det är också ett bra album. Underhållande låtar, välskrivna låtar och skön atmosfär. Knappast nyskapande men inte heller alldeles genretypiskt vilket gör det relativt fräscht utan att för den skull bryta ny mark. Fans av genren borde tycka om det, fans av Khaøs debut-EP borde också tycka ordentligt mycket om detta. Enda svagheten är den lite långa speltiden som kan göra den lite lång att ta sig genom, samtidigt så minskar den känslan av längd av att albumet avslutas med några av de bättre spåren på albumet.

Khaøs har stigit upp och gjort sig själva till ett riktigt spännande och band, ett som jag tycker att ni bör titta lite närmare på, speciellt då detta album som är deras debut. End of Daze, Static Windows och inledande After the Silence kan nog vara de tre som gör störst avtryck men alla spår är av god kaliber, kanske att de kunde ha skippat ett eller två för att korta speltiden lite men det fungerar väldigt bra som det är ändå. Förhoppningsvis lär de inte komma med ett album som kallas Fallen efter detta finfina debutalbum som jag kan rekommendera till den som gillar melodiös rockmusik.

Label: MRR Records/PHD Distribution
Tre liknande band: Outloud/Tribal/Jorn