Additional drums recorded by Mario Lochert at Dreamsound Studios, Munich
Drums edited by Frederik Folkare

Released 2014-09-26
Reviewed 2014-10-01

jadedheart.de

fastball-music

Det avtrubbade hjärtat är tillbaka och denna gång vill de ta en fight med systemet, och varför inte? systemet är trots allt väldigt korrupt även i de bäst fungerande samhällena. Svenskt-tyskt band nuförtiden med bland annat svensk sångare, precis som på senaste albumet och precis som alla tidigare album jag har med Jaded Heart har detta ett ganska ointressant skivomslag. Det verkar som att den sidan är ointressant för bandet som till detta album bytt ut fyrtio procent av kvintetten med ny trummis och andre gitarrist. Det tycks som att de rustat sig väl för att slåss mot systemet, kanske ska de börja med att misshandla Sveriges andre talman med järnrör, det skulle vara en lämplig sorti för denne.

Innan det händer bjuder de på melodiös hårdrock/metal med bra driv och väldigt distinkta refränger. Mycket energi, bra variation med energiska låtar, lite lugnare grejer och så vidare. Riktigt bra producerat, de får fram sångarens riktigt vassa stämma och bandets energi. Det känns lite som att de fått något av en nytändning, för detta är betydligt mer intressant än något de gjort på ett tag. Det är ett album som håller väl i längden tack vare bra variation och att de elva spåren inte tar alltför lång tid att spela sig igenom. De gör en fräsch och bra produktion utan att för den skull överge den stilistik de visat upp tidigare.

Det är starkt med ett band som är vitalt 22 år efter sin födelse, men å andra sidan har bandet kontinuerligt förändrats sedan dess. Ny sångare sedan 2005, två nya gitarrister, ny trummis då en av bandets grundare trumslagaren Axel Kruse lämnade bandet. Bara en man är kvar sedan starten 1992 och debutalbumet för 20 år sedan. De känns hungriga, energiska och relevanta. Deras fight mot systemet kanske bara är en titel men det är ett grymt underhållande och bra album. Kanske det bästa jag hört från Jaded Heart och det är ett band jag gillar.

Det finns många bra låtar på albumet men bäst är nog den inledande duon Schizophrenic och andra spåret Control. De är riktigt grymma rocklåtar, den sistnämnde dessutom med ett gästinhopp från Masterplans sångare Rick Altzi för att krydda anrättningen lite extra. Jag kan inte annat än att rekommendera detta album, det är riktigt vasst.

Label: Fastball Music/Soulfood
Tre liknande band: Firewind/Outloud/Helloween