The Wake (1985)
Tales From The Lush Attic (1983)

Produced by Michael Holmes

Released 2014-05-19
Reviewed 2014-05-21

iq-hq.co.uk

IQ är ett intressant begrepp som sägs mäta intelligenskvot, något som ofta görs med hjälp av symboler, man söker se en persons förmåga att lösa problem och se mönster. Bara för mitt höga nöjes skull letade jag upp ett fritt IQ-test med ett par frågor för att se om jag fortfarande hamnar på samma nivåer som tidigare, testet sa: ”Based on your performance on the IQ test we estimate your IQ score to be: Your IQ score lies within a range of 133 up to 149, or it may be even higher!” frågan är vad brittiska bandet IQ uppnår på ett liknande test. Deras musikaliska intelligens har onekligen bevisats hög gång efter annan, kanske inte minst med deras fantastiskt bra Dark Matter från 2004.

IQ är ett klassiskt brittiskt progressivt rockband, de återuppfinner knappast genren men de står definitivt på egna ben och låter inte exakt som andra även om influenser tydligt kan höras i deras musik. Inte minst sångare Nicholls som har en väldigt klassisk progressiv rockstämma, hans röst är en riktigt viktig stöttepelare i IQs musik. Jag vet inte om man ska beskriva musiken som intelligenskrävande för den som ska lyssna men den är intelligent konstruerad och kräver sin lilla tid för att ta till sig till fullo. Det är också ett album med många dimensioner vilket göra att de fem spåren tåls att upprepas, många gånger. Låt er dock inte luras att tro att det är ett kort album på grund av de fem spåren, speltiden når ändå lätt över femtio minuter och variationen genom dessa fem spår och även i de enskilda spåren, är väldigt stor och ger albumet en lång livslängd.

Att IQ imponerar med högintelligent och djupsinnig musik är knappast en överraskning, det är musik med skön stämning, lätt melankoli och fantastiskt bra låtar. Att IQ kan fortsätta att återuppfinna sig själva under så lång tid är onekligen imponerande för när många av de andra banden ur den klassiska brittiska progressiva rockfaunan faller ifrån fortsätter IQ att släppa det ena fantastiska albumet efter det andra. Ett musikaliskt äventyr i fem kapitel, ett äventyr ingen som gillar tänkvärd musik får undvika.

Om jag ska utse favoriter bland de fem spåren får titelspåret stå som min favorit, det spåret är bara förbannat bra och imponerande. Bara att lyfta på hatten och konstatera att dessa herrar troligen också lyckas bra på IQ-test och tankenötter, om inte annat så kan de åtminstone klura fram väldigt tänkvärd musik. Road of Bones imponerar, kanske mer än något annat album i år.

Label: Giant Electric Pia
Tre liknande band: Bigelf/It Bites/Genesis
Betyg: HHHHHHH (6/7)