Mixed by Jacob Bredahl

Released 2014-09-01
Reviewed 2014-08-20

hornedalmighty.com
soundcloud
scarlet records

I en värld av gravar är den hornbeprydde allsmäktig. Av omslaget att döma är det pesten som härjar, böldpesten tror jag nog att det är. Femte albumet från dessa danskar sägs vara det viktigaste i bandets tolvåriga historia. World of Tombs har de döpt detta viktigaste album till, och det nämns saker som Celtic Frost, Autopsy kastas fram i presstexten tillsammans med klichéuttryck som brutalitet, fräsch ljudbild, fängslande och sådant. Och förstås elefanten i rummet, de fyra tidigare kritikerrosade albumen, det är märkligt hur många band som släpper album som har tidigare kritikerrosade album i sitt bagage. Kanske är det så att skivrecensenter idag är alldeles för okritiska, kanske ska de inte längre kallas kritiker. Men nu snubblade jag lite ur detta album som i ärlighetens namn på ytan inte kan tyckas intressant för den som föredrar musik ur den mer melodiösa skolan.

Aggressivt, återhållen aggression får vi. Buffliga riff, högt tempo, aggressivt gormande och allt sådant som brukar känneteckna den extrema metallen. Kanske någonstans i brutal thrash-/dödsmetallträsket om man nu skall lägga det i ett fack. Inte det mest intressanta facket om jag säger så. Produktionen är modern, föga överraskande när det gäller den saken, det är inte direkt en ljudbild som imponerar. Det är ett aggressivt album, inte speciellt melodiöst och inte heller medryckande som jag önskar att musik som denna bör vara för att fängsla mig som lyssnare. Inte mycket till variation, albumet känns lite jämntjockt om jag ska vara ärlig, det viktigaste albumet i bandets karriär, undrar hur de tidigare låter. Inget nyskapande och i ärlighetens namn kan det sägas vara ett album som ligger och guppar i den breda mittfåran.

Vad ska man säga? ett fullständigt ointressant album. Ett fegt album på många sätt, de vågar inte ta ut svängarna, de hittar ingenting som känns intressant, spännande eller unikt. Horned Almighty erbjuder oss gammal skåpmat så att säga, om något av de bandnamn som nämnts här och där i denna recension tilltalar kanske det kan vara något, annars kan jag nog konstatera att ni gör bäst i att välja något annat.

Inte mycket alls som tilltalar med detta album, okej musikaliskt men ack så ointressant. Det är hela tiden mitt i fåran, hela tiden den säkra vägen, ett band som inte tar ut svängarna, ett danskt extremmetallband som faktiskt inte är speciellt bra. Det är annars en genre som danskarna brukar få till ganska bra och det finns många intressanta band där, dock inte detta. Horned Almighty kan gott återvända till sin värld av gravar, jag lär inte sakna dem.

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Deströyer 666/Witchery/Celtic Frost