produced by Rick Beato, Brett Hestla, Jasen Rauch

Released 2014-04-29
Reviewed 2014-11-24

framinghanley.net
soundcloud
imagen records

Amerikanskt band som sammanfattar vilka de är i sitt tredje album, ett album som finansierats genom att bandets fans donerat en stor summa pengar som de använt till att spela in detta album. De släppte det i april men jag fick ta del av det ett antal månader senare eftersom de också kände att de behövde slå lite i Europa då de ändå lyckats hyfsat på hemmaplan. I mailet skryter de också om sina följare på de sociala medierna, något jag inte kan bry mig mindre om med tanke på att sociala medier är en pest snarare än något positivt. Snyggt skivomslag men vad ska vi då säga om detta, bandets tredje alster?

Att det är så kallad alternativ rockmusik, hårdrock med skönt drag, modern snygg produktion och en modern rocksångare. Modern produktion och bra variation över tretton spår och strax över trekvarts speltid, det fungerar nog bra kommersiellt och låtar som inledande Criminal är definitivt radiorock om det nu får speltid på radion. Inte överdrivet komplicerat rent musikaliskt utan lätt att ta till sig men ändå med ett hyggligt djup som gör att det håller för upprepat genomspelande.

Jag tycker att det är ett ganska bra album, bra låtar, bra driv, skön energi och entusiasm. Ett album som torde intressera fans av denna moderna rockmusik. Sångaren tycker jag håller riktigt god klass och jag kan spela albumet igenom utan att störas, det är riktigt grymt i sina bästa stunder även om det som helhet inte är riktigt lika bra. Jag har inte sådär våldsamt mycket att anmärka på men skulle gärna se att bandet tog ut svängarna lite mer, det känns lite försiktigt som att de är lite oroliga för att skrämma bort fansen som skänkt pengar om de tagit ut svängarna lite mer.

Jag har hört ett gäng sådana här band under tiden jag skrivit för Hallowed och Framing Hanley kan definitivt konkurrera med dessa och sina bästa stunder kan de till och med överträffa dessa band, det är bara så att de bästa stunderna är lite för få för att lyfta albumet till de riktigt höga höjderna. Därmed inte sagt att albumet inte är så dåligt, det är definitivt ett album av god kaliber och det hörs att det är ett band som vet vad de gör, allt jag önskar är att de tar ut svängarna lite mer.

Som jag nämnde så är de i sina bästa stunder riktigt vassa, såsom i inledande Criminal andra spåret Twisted Halos och åttonde spåret Unbreakable där det förstnämnda är det vassaste. Så med dessa höjdpunkter är det definitivt ett album värt att spendera trekvart på, inte för utfyllnaden men för dessa riktigt bra spår. Kort och gott kan jag avsluta med att säga att det är ett schysst album men inte direkt något som kommer att skriva in sig i historieböckerna men om du gillar genren bör du inte missa det.

Label: Imagen Records
Tre liknande band: Madina Lake/Her Bright Skies/We Are the Ocean