Luke - Vocals, Guitars (rhythm)

Too Ugly to Show it! (2007)

Released 2014-03-07
Reviewed 2014-03-05

Artikel om Enfeeble

enfeeble.de

Ett försvagande band från Tyskland vars försvagande Metalcore har kapslat in ögonblicket, ögonblicket då deras musik slår undan fötterna på den försvagade fanatikern. En av de välhållna hemligheterna i den tyska metalvärlden sägs det, och kanske är ett sådant påstående korrekt med tanke på att jag inte hört talas om kvartetten förrän deras album tillsändes mig. Kanske inte ett sådär överdrivet lockande skivomslag som tycks föreställa en lätt ihålig flygare. Det kanske inte känns så spännande men denna hemlighets andra album fick trots detta dissekeras av denna recensent.

Musikaliskt spänner det över ett ganska brett spektra, det är lätt att konstatera att det handlar om modern extremmetall, metalcore, lite thrashinslag, lite klassiska heavy metalinslag, lite dödsmetall och lite annat. Sången blandar och ger som är så populärt idag med lite hardcorevrålande kombinerat med klarsång, knappast någon sångstilistik som bryter ny mark och ingen av sångstilarna känns heller som att de står över något annat i den moderna döds-/thrash-/metalcore-metalgenren. Bra produktion med en modern men samtidigt lätt smutsig ljudbild som passar deras musikaliska inriktning lika bra som en hand i en handske. Något annat som är bra är albumets variation som bjuder på resor i diverse riktningar genom det intressanta ljudlandskapet, här finns definitivt mycket att ta till sig av och det blir inte direkt långrandigt trots speltiden på över 55 minuter.

Jag såg när jag sökte runt på internet att detta album fått ett flertal negativa recensioner vilket för mig känns ganska märkligt, en var dock allmänt negativ till metalcore och de andra vet jag inte riktigt vad de hade för invändningar. Hursomhelst, jag tycker att det är ett väldigt trevligt album, det trycker på rätt knappar och underhåller under de minuter albumet pågår och man tröttnar inte trots upprepat lyssnande vilket alltid måste ses som ett styrketecken. Jag har svårt att se något direkt negativt med detta album, visst att det inte bryter sådär överdrivet mycket ny mark kanske är något men om det nu är så spelar det inte alltför mycket roll för mig när jag lyssnar på albumet. Jag kan faktiskt rekommendera att ni gör samma sak, det är ett rejält och ett underhållande album, definitivt väl värt att titta närmare på.

Det finns flera bra låtar men jag måste framhålla introt och dess efterföljande låt samt den avslutande låttrion som väldigt vassa. Ett album som trots sin inte alltför inbjudande framsida faktiskt inbjuder till mycket lyssnande och belönar den som lyssnar med riktigt bra musik. Definitivt ett album för en eventuell inkapsling, kanske i en tidskapsel för kommande generationer. Ett bra album är det oavsett hur man vill ta det till sig.

Label: TWS Music/Zebralution/Metal Promotions
Tre liknande band: The Trashcans/Absurdity/Chimaira