Time in a Dream (EP 2013)

Released 2014-08-18
Reviewed 2014-09-10

enceladusband.com
soundcloud

”Enceladus (från grekiskans Ενκέλαδος) är en av Saturnus månar. Den upptäcktes 1789 av William Herschel. Enceladus går även under namnet Saturnus II.
Enceladus är cirka 500 kilometer i diameter, vilket motsvarar en knapp sjättedel av Månens diameter. Trots sin litenhet har Enceladus en varierad terräng, som sträcker sig från gamla områden med många kratrar till yngre områden som är släta. Upptäckten att gaser släpps ut från ett område vid sydpolen tyder på att den är geologiskt aktiv idag.” Det är från denna intressanta ismåne detta amerikanska band tagit sitt namn. Trion släpper i Journey to Enlightenment sitt första album, en resa mot upplysningen kanske. Skivomslaget är väldigt snyggt, vittnar om progressiv metal.

Det börjar klassiskt progressivt, snygga riff och ett långt intro. Det är i övrigt ganska klassisk progressiv metal med tempoväxlingar, stor variation, mycket melodier och omväxlande musik. Dock inte så kosmiskt som både namnet och omslaget tycks indikera. Bra produktion, snygg ljudbild och de påminner om en lite mindre kosmisk variant av landsmännen i While Heaven Wept. Inte överdrivet komplicerat, det är relativt lätt att snabbt komma in i detta album som känns inriktat på den progressiva publiken. Relativt normallångt för ett progressivt metal-album med en speltid om 55 minuter. Inget direkt nyskapande utan ganska mycket som man kan förvänta sig av ett album i denna genre även om det är lite mindre ”rymdigt” än jag hade förväntat mig efter att ha sett omslaget.

Albumet börjar bra, det känns som att jag hört introt förr men kan inte placera det. Första låten är också väldigt trevlig, en bra start helt enkelt. Det fortsätter också bra och jag tycker att man relativt snabbt kan konstatera att detta är ett välgjort och bra album. Dock tycker jag att det saknas något för att det ska nå upp till de där lite högre höjderna. Det är ett album som inte tar sig ut i atmosfären så att säga. Kanske blir de lite försiktiga för att jag tycker att man kan skönja en hel del potential i detta band och de levererar bara till viss del måste jag säga.

Ett bra album som dock lämnar mig med en önskan om mer, det där lilla sista saknas för att de ska nå hela vägen fram på sin resa. Om man ser det som ett första kapitel i en resa mot upplysningen kan man se det som något väldigt intressant. Jag gillar albumet, det är kul att lyssna på, jag önskar bara att det kunde ge ett lite starkare bestående intryck. Jag får känslan av att de håller tillbaka något så om de släpper loss ordentligt kan det nog bli riktigt spännande i Enceladus fortsättning.

Tre liknande band: While Heaven Wept/Lost Horizon/Cellador