Dirk Marquardt - Keyboards
Pablo J. Tammen - Bass
Enrico Mier - Drums

Released 2013-11-22
Reviewed 2014-01-08

7hard

Från Hannover kommer Ember Sea som nyligen släppte sitt debutalbum Nova, ett album som släpps på den i världen ganska obskyra etiketten 7Hard vars album mest tycks återses i tyska recensioner. När jag lyssnade på dem tyckte jag dock att det lät som något från Massacre och letade först info om bandet på Massacres pressida vilket visade sig vara fel, men de låter och deras omslag ser ut som något som passar utmärkt på sagda bolag. Redan innan jag snubblade in på låtarna som sjöngs på tyska tyckte också att det lät väldigt tyskt, redan första gången jag hörde det kändes det som att jag kunde konstatera att de var tyska bara utifrån första låten Coffin Heart. Omslaget säger inte så mycket men bandnamnet känns gotiskt, annars vet jag inte så mycket om bandet mer än att det frontas av en kvinna vid namn Eva och att bandet funnits sedan 2009 och jämförs med band som Nightwish, Him, Evanescence, Rammstein med flera. De sägs dock bryta sig loss från dessa och skapa en egen stil. Just precis.

Tysk kvinnofrontad gotisk metall, det är precis vad det låter som så om ni känner till några sådana band kan ni enkelt föreställa er ungefär hur det låter. Lite gotisk rock bland med symfig metall och sådant, det namndroppades en massa om hur ditten och datten lät och hur de olika spåren kunde jämföras med element från diverse band i den enda recension på engelska jag kunde hitta. Att inte jämföra dessa med andra band är svårt eftersom deras musik påminner om mycket och de har väl inte sådär överdrivet mycket till egen stil om vi ska vara helt ärliga, minst tre band jag lyssnar på för att recensera kan sägas vara inspirationskällor till detta band eftersom det låter mycket som Ember Sea lånat influenser från dessa. Men samtidigt har de en stil som man känner igen när man hör det och jag har inte funderat över vilket band jag lyssnat på, vilket ofta händer med band som är ganska intetsägande, de påminner så mycket om andra att jag glömmer bort vad jag lyssnar på.

Snyggt producerad musik, ljudbilden fungerar riktigt bra och allt harmoniserar mycket snyggt med Evas röst som känns som klippt och skuren för detta album, en röst som dock inte känns överdrivet unik och jag tror knappast att denna Eva är en enda som skulle kunna få ut samma sak av låtarna med sin sång. Men det är ett starkt producerat och välspelat album som känns som en väldigt kompetent debut. Fantastiskt är det dock inte, det finns några vassa kanter som kan filas till och lite sådant.

Ett bra album kan jag dock till sist konstatera att Nova är, även om valet av titelspår känns lite underligt. Storm är annars mitt favoritspår med My Company och Coffin Heart som följeslagare, det är överlag ett imponerande debutalbum som är svårt att finna några riktiga tveksamheter med, definitivt ett som kvinttetten skall vara nöjda med att ha skapat. Ännu ett att lägga till i högen av väldigt bra album från 2013 som visar sig vara ett allt bättre musikår. Ett varmt rekommenderat album med riktigt sköna melodier och låtar, väl värt att ta en närmare titt på.

Label: 7Hard
Tre liknande band: Nightwish/Within Temptation/Unshine