Mastering by David Collins
Album artwork by Gustavo Sazes
Photography by Seth Siro Anton

Released 2014-01-24
Reviewed 2014-02-16

elysionofficial.com

Någonstans bättre, en bättre plats är nog något de flesta av oss drömmer om att befinna oss på. Speciellt under en meningslös arbetsdag. Det är också titeln på grekiska Elysions andra album, ett album jag tror fler än jag har väntat på. Kanske är det den grekiska ekonomin som ställt till det eftersom det inte direkt känns som att de kostat på skivomslaget några större pengar. Men de har kostat på ett gäng låtar och när allt kommer omkring är det låtarna som betyder något och de har knåpat ihop elva låtar som de förstås hoppas ska göra att vi känner att det var värt de fem år vi fick vänta.

Musikaliskt är det lite gotiskt, lite power metalliskt, lite popinslag, lite synthinslag och så vidare. Kvinnofrontat med Christiannas karaktäristiska stämma som tydligast utmärkande drag, snyggt producerat med en väldigt melodiös ljudbild och bra variation. För er som hört bandets första album så är det ett mognare och mer solitt Elysion vi hör. De har definitivt mognat under de här åren vi väntat så kanske var resultatet värt väntan. Med 43 minuters speltid har de dessutom hållit sig inom en rimlig tid vilket förstås knappast försämrar resultatet som definitivt är en väl sammansatt produkt.

Jag tyckte att Elysions debut var riktigt bra men här tar de saker ett steg längre, här gör det allting ett steg bättre. Jag känner igen ett Elysion jag hörde för en sisådär fem år sedan, samtidigt hör jag ett helt annat, ett klart bättre band. Christianna sjunger bättre idag och bandet skriver bättre låtar och albumet har producerats bättre än debuten, det här är definitivt ett riktigt bra album. Det är ett album med bra djup, men riktigt bra låtar och helt utan svagheter, det är utan tvekan året hittills vassaste alster. Inte för att jag hunnit gräva så djupt i årets skivsläpp ännu men känslan är att inte många album kommer att överträffa denna guldklimp.

Samtidigt som det är imponerande är det lite svårt att peka på exakt vad som åstadkommer denna kvalité, bandet gör inte direkt något superunikt, de tar vissa avsteg men inte mer än så. Christianna sjunger bra men inte fantastiskt, jag har hört bättre produktion och mer musikalisk finess men sättet allt faller på plats gör Someplace Better till någonting bättre än det mesta vi brukar höra. En frisk fläkt i den gotiska djungeln kanske man skulle kunna beskriva det som. De lät oss inte vänta förgäves.

Bäst på albumet är sjunde spåret What Lies Beneath även om det sjungs What Beneath Lies men det passar bättre för den låten är riktigt grym. Även första spåret och titelspåret är definitivt värda att nämna för att det är också riktigt vassa spår. Det är definitivt ett album värt att spela både en och två och tre gånger och det är precis vad jag föreslår att du gör.

Tre liknande band: Within Temptation/After Forever/Coronatus

Betyg: HHHHHHH (6/7)