Produced by Dynazty
Album artwork by artist Vira Haglund

Released 2014-03-28
Reviewed 2014-02-25

dynazty.com

spinefarm records

Svenska bandet Dynazty är troligen mer kända för allmänheten än de är för mig. Deras fjärde album Renatus är det fjärde sedan debuten 2009 så det är ett flitigt band vi talar om, och ett som synts i pajasparaden som brukar kallas Melodifestivalen där mången musikalisk avskräde visas upp för en oförstående allmänhet. De nådde tydligen nästan topp tio sägs det och de når högt upp på topplistan med sitt föregående album, så högt som åttondeplatsen. I mars släpps så deras fjärde album och det sägs vara snabbare, tyngre och en sonisk bomb som mycket väl kan höras över hela planeten, blaha, blaha, blaha och så vidare. Så vad ska vi då säga om denna kvintett?

Deras musikaliska inriktning är knappast nyskapande, knappast revolutionerande men melodiöst, med gott tempo, och massor av energi. Låtarna bygger precis som är brukligt inom den melodiösa hårrocken på tydliga refränger och melodiösa stycken. Ganska varierat och hyggligt kort, egentligen inga konstigheter och säkerligen något som skulle gå hem väl hos radiolyssnarna. Lätt att ta till sig, inte överdrivet lätt att tröttna på. Produktionen är väldigt bra, ett väl sammansatt album.

Väldigt bra album, inget nyskapande men flertalet av låtarna är riktigt vassa. Det är ett kul album som tilltalar och som jag gillar att lyssna på. Hair metal när den är som bäst tycker jag att vi kan säga om detta album, det är sällan man hör musik i den genren av den här kvalitén, det kunde man inte tro om ett band som ställt upp i melodifestivalen. Jag skulle vilja säga att den som letar efter något negativt med detta album får leta ordentligt och detaljstudera småsaker, något som jag inte sysslar med eftersom jag hellre avnjuter bra musik och det är precis vad detta album erbjuder.

Första och sista spåret är vassast och det är dessa som jag minns när jag nu ska skriva ned mina tankar om detta album som helt enkelt är ett kvalitativt melodiöst metalalbum med tio trevliga låtar. Varmt rekommenderat för den som uppskattar musik av detta slag.

Label: Spinefarm Records/Triada
Tre liknande band: H.E.A.T./Crazy Lixx/The Poodles