Mastered in Necromorbus Studio
Artwork by Claude Wit

Released 2014-06-10
Reviewed 2014-08-19

deus-otiosus.com

deepsend records

Danmarks sysslolöse gud är tillbaka med ett nytt album, ett stigande sådant. Dramatiskt skivomslag, lika färglöst som bandets tidigare skivsläpp. Det tycks som att de går i samma spår som tidigare. Klassisk dödsmetall skriver de till och med i rubriken på sin hemsida, det är precis vad det handlar om. Tungt, rejält, bra driv, på många sätt ett album som låter som man tycker att traditionell dödsmetall skall låta.

Ett album som inte erbjuder något direkt nyskapande, inget vi inte hört förr. Däremot gör de ofta det bättre än många andra och har ett skönt driv i sina låtar. Schysst produktion dessutom, det låter inte lika primitivt som många av deras genrekollegor. Förstås inte överdrivet mycket till variation, det är en av konsekvenserna av genren de representerar. Vrålsången fungerar bra, sköna riff, det känns som ett kvalitativt genomfört album. Deus Otiosus trycker onekligen på rätt knappar när det gäller att underhålla i en genre som annars brukar vara föga underhållande. Dansk dynamit.

Ett bra album, inte nyskapande och inte heller bättre än sin föregångare. Kanske inte heller överdrivet mycket sämre utan ungefär samma sak som vi fick senast, kanske en aning av ett steg tillbaka. Det är ett kul album att lyssna på, underhållande på många sätt och lite av en instruktionsljudfil över hur man sätter ihop ett grymt bra traditionellt dödsmetallalbum. De gör allt rätt egentligen men samtidigt är det svårt att rekommendera detta så där extremt mycket med tanke på att albumets föregångare Godless är en aning vassare och jag rekommenderar starkt det albumet och om du sedan gillar det så bör du titta närmare på detta album.

Inget spår står väl direkt ut, jag gillar helheten och har spelat igenom detta album många gånger nu. Man tröttnar inte på det, det är bra. Kanske inte så bra att man hoppar högt som man nästan gjorde senast det begav sig. Nu nickar man bara medhållande och konstaterar att Deus Otiosus fortsätter att leverera högkalibrig dödsmetall utan konstigheter. De är bra på vad de gör och om ni gillat bandets tidigare material eller gillar klassisk dödsmetall så har ni definitivt något att sätta tänderna i här.

Label: Deepsend Records
Tre liknande band: Hideous Invasion/Vader/Morbid Angel