Gabriella De Val Koenzen- backing vocals
Alfonso Samos guitar solo (8)

Released 2014-05-16
Reviewed 2014-07
-13

aor blvd records

David en seglare bjuder oss på den ensammes styrka. Det låter inte dumt va? Hyfsat coolt skivomslag på detta album som är herr Saylors andra. Det sägs att han har höjt sig när det gäller låtskrivande och är tillbaka med sitt starkaste album till dags dato, det är vad skivbolaget säger. Saylor har annars hörts i ett par andra band och sägs vara en trollkarl i studion, här har han tagit hjälp av en grupp kompetenta musiker för att förverkliga detta album. Men vad ska vi då säga om detta album? är det något att ha?

Det är stilistiskt inte något som kommer att få någon att höja på ögonbrynen, det är inte som en VM-semifinal 2014 mellan Brasilien och Tyskland i den bemärkelsen. Eller någon annan bemärkelse för den delen. AOR. Det räcker med en trebokstavskombination för att beskriva den trallvänliga melodiösa rockmusik David A Saylor har att erbjuda, med medryckande refränger och allt som traditionellt ingår i denna bokstavskombination. Kreativiteten känns inte direkt överväldigande, vi har hört det förr och det känns faktiskt en aning förutsägbart. Det är samma variation vi brukar få på album som detta, 47 minuters speltid på elva spår.

Det är schysst musik och allt det där. Det är dock ingenting vi inte hört förr, ett av de där albumen som inte är så roliga att recensera eftersom det är svårt att säga något om dem då de är något vi hört förr och det är bra. Det är bra, inget speciellt, inget nyskapande och det är svårt att se någon större poäng med albumet ur det perspektivet. Visst är det kul att lyssna på, men samtidigt kan jag inte säga att det är ett album som givit mig något större bestående intryck.

Inledande Welcome to the Show är en bra inledning men sedan finns det inte alltför mycket som glänser så vad vi har när allt är genomgånget och analyserat? Ett ganska typiskt AOR-album, välgjort, bra producerat och med ganska medryckande musik. Inte direkt ett album jag tror att jag kommer att återvända till nu när jag är klar med det. Strength of One är okej, varken mer eller mindre.

Label: AOR Blvd Records
Tre liknande band: Push UK/Wild Rose/David Mark Pearce