Mattias (Drums)

Unknown

unknown

Released unknown
Reviewed 2014-05-08

calatrilloz.com

Från teaterns värld har Brittiska Calatrilloz hämtat inspiration när de satt ihop sin marionetteater. Man kan kanske känna sig en aning tveksam till bandet när man ser hur de spökat ut sig i vit-svart smink och antika klädsel men allt det är en del i bandets koncept, vilken bygger på att göra en helhjärtad show av sin musik - från hur de ser ut och klär sig till hur musiken låter och texterna i låtarna. Det hela låter väldigt ambitiöst och kan tänkas gå i samma banor som storslagna Avantasia eller liknande då man hör det, men faktum är att det här spökskeppet har en helt annan kapten vid spakarna och han vill inte styra in sig i samma träsk som Tobias Sammet.

Calatrilloz spelar någon form av neogotisk doom metal och låtarna på 'The Marionette's Theatre' är fem till antalet, men två av dessa låtar är radioredigerade varianter på två av de andra tre låtarna så i princip är det tre låtar, varav två spelas två gånger. Trots detta måste jag säga att det här är spöklikt bra. Hade det bara varit lite mer av den här varan hade jag bokstavligen plogat folk i riktning mot närmaste Calatrilloz-återförsäljare för har bandet fler låtar av denna kaliber på lager är de inget annat än musikaliska genier.

Problemet som jag ser det är att många band kan göra tre bra låtar, det behöver dock inte betyda att bandet som helhet är bra. Visst kan vi höra kvalitén i inspelning, ljud, instrumenthantering och sång - vilka alla låter spännande och bra - men om bandet sedan gör ointressanta låtar kvittar ju allt det för då vill man ändå inte lyssna på dem. Jag har stött på mängder av band som gjort ett par-tre låtar i samma fina stil som de tre på 'The Marionette's Theatre' men som överlag är ganska medelmåttiga band. Tre låtar är egentligen alldeles för lite för att kunna bedöma ett band, även när de skickar med två alternativa varianter men genialiteten bandet visar i dessa låtar är verkligen påtaglig med de stämkörade refrängerna, vilda mixen av instrumentala påhitt och låtar med så många små knep som förhöjer stämningen.

Även om det bara är fem spår, varav tre är unika låtar tycker jag att 'The Marionette's Theatre' vittnar om någonting väldigt bra. Fyller de på med en fem-sex-sju till låtar av denna kvalité kan det här bli hur bra som helst! Tills dess får vi ta tillvara på det vi har - tre fantastiskt bra låtar som ni bör kolla upp så fort ni har möjlighet.

Label: Gordeon
Tre liknande band: The Vision Bleak/Notre Dame/Queen